Вашингтон иска Google да продаде Chrome
Компанията е под натиск заради монополната си позиция
Висши представители на Антитръстовия отдел на Министерството на правосъдието на САЩ са поискали от съдия да задължи Alphabet, компанията майка на Google, да продаде браузъра Chrome, съобщава "Блумбърг".
Ако желанието им бъде удовлетворено, то би било исторически ход в опитите за регулиране на една от най-големите технологични компании в света.
Министерството планира да поиска от съдията, който през август реши, че Google незаконно е монополизирал пазара за търсачки, да наложи мерки, свързани с изкуствения интелект (AI) и операционната система Android.
План за радикални промени
Антитръстовите служители и участващите в делото щати ще предложат на 20 ноември федералният съдия Амит Мехта да наложи изисквания за лицензиране на данни, твърдят източниците, пожелали анонимност поради конфиденциалния характер на въпроса.
Ако предложенията бъдат приети, това може да преобрази пазара за онлайн търсене и нововъзникващата индустрия за изкуствен интелект.
Делото, заведено по време на първата администрация на Доналд Тръмп и продължено при президента Джо Байдън, представлява най-сериозният опит за регулация над технологична компания след неуспешните опити на Вашингтон да разцепи Microsoft преди две десетилетия.
Значението на Chrome за бизнеса на Google
Притежанието на най-популярния браузър в света е ключово за рекламния бизнес на Google. Компанията използва данните от регистрираните потребители, за да таргетира реклами по-ефективно. Така идват основната част от приходите на корпорацията.
Освен това Chrome служи като платформа за насочване на потребителите към водещия AI продукт на Google, Gemini, който може да се развие от инструмент за отговори до асистент, който придружава потребителите в интернет.
Вицепрезидентът на Google по регулаторните въпроси, Лий-Ан Мълхоланд, заяви, че Министерството на правосъдието "продължава да прокарва радикална програма, която излиза извън рамките на правните въпроси в това дело".
Тя добави, че "подобни намеси от страна на правителството биха навредили на потребителите, разработчиците и американското технологично лидерство в момент, когато това е най-необходимо".
Министерството на правосъдието отказа коментар.
Плановете на правителството
Антитръстовите служители настояват съдията да разпореди продажбата на Chrome, защото той е основната точка за достъп, чрез която потребителите използват търсачката на Google.
Chrome държи около 61% от пазара в САЩ, според StatCounter, услуга за уеб анализи.
Въпреки това правителството може да реши дали продажбата на Chrome е необходима на по-късен етап, ако други предложени мерки доведат до по-конкурентен пазар.
След консултации с десетки компании през последните три месеца, адвокатите на Министерството и щатите ще предложат Google да бъде задължен да лицензира резултатите и данните от своята търсачка, както и да даде на уебсайтовете повече опции за защита на съдържанието си от използване в продуктите с изкуствен интелект на Google.
Ще бъде предложено и разделяне на операционната система Android от останалите продукти на Google, включително търсачката и магазина за приложения Google Play, които в момента се предлагат в пакет.
Перспективите пред Google
Решението на съдия Мехта, че Google е нарушил антитръстовото законодателство в пазарите на онлайн търсене и текстови реклами, подлежи на обжалване.
През април 2025 г. ще има двуседмично изслушване, за да се определи какви промени трябва да направи Google, а окончателното решение се очаква до август 2025 г.
Евентуално разделяне на Chrome ще зависи и от намирането на подходящ купувач. Потенциални кандидати, като Amazon, също са под антитръстов контрол, което може да попречи на подобна сделка.
Анализаторът от Bloomberg Intelligence, Мандийп Сингх, смята, че подобен сценарий е "изключително малко вероятен", но допуска, че купувач като OpenAI може да прояви интерес, за да комбинира дистрибуция и рекламен бизнес с абонаментите за своя AI чатбот ChatGPT.
Въздействие върху AI и уеб издателите
Google вече предлага базирани на изкуствен интелект отговори при търсене, наречени "AI Overviews". Уебсайтовете, които се отказват от използването на техните данни, рискуват да се окажат по-ниско в резултатите. Това затруднява бизнеса им.
Антитръстовите служители предлагат Google да лицензира своите данни и отделно да разпространява резултатите от търсене. Това би позволило на конкурентни търсачки и стартиращи AI компании да подобрят качеството си по-бързо и да изградят собствени индекси за търсене.