Система с двойна звезда поддържа планети | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Система с двойна звезда поддържа планети

Американски астрономи откриха с телескопа "Кеплер" две планети, движещи се около двойка звезди, съобщи Би Би Си, цитирана от БТА. Откритието показва, че в такива системи могат не само да се образуват, до и да оцелеят планети, въпреки хаотичната среда.

Смята се, че гравитационните смущения, генерирани от звездни двойки, са твърде сурови за орбитиращи планети. Системи от този тип имат особено значение за феновете на научната фантастика. Във филмите "Междузведни войни" родната планета на Люк Скайуокър Татуин обикаля около двойна звезда.

Звездите в двойката са с ниска маса. Системата, наречена Кеплер-47, е на около 5000 слетлинни години от нас в съзвездието Лебед. Звездите се въртят една около друга на всеки 5,7 дни. Едната прилича на Слънчето, а другата е три пъти по-малка и 175 пъти по-бледа.

Около двете звезди обикалят две планети. Вътрешната е около три пъти по-голяма от Земята, а външната е малко по-голяма от Уран. Вътрешната планета, наречена Кеплер-47-b, прави една пълна обиколка около звездите за 49 дни, а външната Кеплер-47-с - за 303 дни.

Орбитата на втората планета я поставя в т.нар. обитаема зона, където не е нито прекалено студено, нито твърде горещо и може да съществува течна вода на повърхността. Външната планета вероятно е газов гигант и не е подходяща за живот.

Системата обаче е доказателство, че съществуват планети в обитаеми зони около две звезди. Известни са няколко други планети, обикалящи около две звезди, но това е първата открита планетна система.