НАСА откри нова форма на живот | IT.dir.bg

НАСА откри нова форма на живот

Научно изследване, финансирано от НАСА, промени фундаменталните знания от какво са изградени всички живи организми на Земята.
Астробиолози, провеждащи тестове в суровите условия на езерото Моно в Калифорния, откриха първия познат на нашата планета микроорганизъм, който е способен да живее и да се възпроизвежда чрез токсичния химикал арсен, пише КРОСС. Бактерията е открита в утайка от езерото Моно в Източна Калифорния, което е известно с високото си съдържание на соли и арсен, добавя БГНЕС, цитирайки АФП. Новооткритият микроорганизъм, щам GFAJ-1, е член на обща група от бактерии - Gammaproteobacteria.
В лабораторни условия учените успешно отглеждали бактериите от езерото Моно на диета от фосфор и арсен. Когато обаче отстранили фосфора и го заменили изцяло с арсен, те продължили да растат и да се размножават. Анализите показали, че арсенът е бил използван за производството на градивните елементи на нови GFAJ-1 клетки. Откритието ще промени учебниците по биология и ще разшири търсенето на извънземен живот.
"Определението за това какво е живот току-що се разшири", коментира Ед Вайлер от научния отдел на американската космическа агенция на специална пресконференция. "Когато търсим нови форми на живот в нашата Слънчева система, трябва да мислим по-разширено, да очакваме живот какъвто не познаваме", добави той. "Ние знаем, че някои микроорганизми могат да дишат арсен, но това, което открихме, е нещо съвсем ново – бацил, който е изграден от арсен. Ако има организъм тук на Земята, който може да прави толкова неочаквани неща, какво ли предстои да открием”, коментира астробиологът Фелиша Улф-Саймън.
Учените избрали за своите изследвания именно езерото Моно заради необикновената му химична среда - особено високата соленост, висока алкалност и високи нива на арсен. Тази химия е отчасти резултат от изолацията водоема от източници на прясна вода в продължение на 50 години. Въглеродът, азотът, водородът, кислородът, фосфорът и сярата са шестте основни градивни блока на всички познати форми на живот тук на Земята. Фосфорът е част от химическото скеле на ДНК и РНК. Те носят генетичните инструкции на живота и досега се смяташе, че са абсолютно необходими за всяка жива клетка.
Фосфорът е главният компонент на енергопренасящите молекули във всички клетки (аденозин трифосфат), както и на фосфолипидите, които образуват всички клетъчни мембрани.
Арсенът, които по химичен състав е подобен на фосфора, е отровен за по-голямата част от земните организми. Той нарушава метаболитните им процеси.
НАСА откри нова форма на живот