Учени откриха ”Звезда на Смъртта” | IT.dir.bg

NASA/ CfA/Mark A. Garlick

Учени откриха ”Звезда на Смъртта”

Малко след като трейлърът на новия 7-и епизод на Междузвездни войни дебютира, астрономи откриха звезда, която буквално изяжда своята система.

Гледайте първия трейлър на Star Wars VII >> >>

Учени откриха в съзвездие Дева необичайно бяло джудже, което сега "дояжда" останките от унищожена неотдавна от него екзопланета и се готви да погълне и други обитатели на своята звездна система.

В статия, публикувана в списание "Nature", учените заявяват, че такова нещо досега не е наблюдавано - как звезда разрушава собствената си планетарна система.

"Сега имаме желязно доказателство за това, че белите джуджета наистина периодично унищожават планети", заяви Андрю Вандербург от Харвардския-Смитсънов астрофизичен център в Кеймбридж, цитиран от БГНЕС.

Вандербург и неговите колеги са открили първата в историята на астрономията "звезда на смъртта" докато са наблюдавали съзвездието "Дева" с помощта на телескопа "Кеплер" търсейки периодично намаляване на яркостта на отделни звезди, което издава присъствие на планети около тях.

Откриха звезда със ”стайна температура” >> >> >>

Неочаквано те попаднали на бяло джудже /обозначено като WD 1145+017/, чиято светлина всеки 4.5 часа неочаквано се затъмнявала от големи обекти, чиито форма и размери се менели почти при всяко такова затъмнение. Това навело учените на мисълта, че става въпрос за бяло джудже, което е разбило планетата на части и постепенно поглъща останките й.

Те проверили хипотезата си като проучили състава на спектъра на предполагаемата "звезда на смъртта".

Заснеха умираща звезда >> >> >>

Белите джуджета притежават интересно свойство - всяка погълната от тях материя се разпределя по повърхността им не на случаен принцип, а на слоеве - тежките елементи постепенно потъват надолу, а леките като водород и хелий - обратно - изплуват.

Белите джуджета често ядат планетите си >> >> >>

Благодарение на това следи от тежки елементи могат да се наблюдават на повърхността на звездата когато тя ги "поглъща", преди да са се "утаили" под повърхността й.

Астрономите успели да наблюдават бялото джудже в момента на "изяждане" на планетата му.

Откриха нов клас свръхнови >> >> >>