Астрономите откриха звездна система, която изумява със съвършения си орбитален резонанс. Звездата HD 110067 се намира на около 100 светлинни години от нас и има 6 екзопланети.

Планетите се въртят в точни съотношения една спрямо друга. Първата и най-близка до звездата извършва три обиколки за времето, необходимо на следващата планета, за да изпълни две орбити. Това се нарича резонанс 3:2. Той се повтаря за първите четири планети около HD 110067. Двете най-далечни пък са в резонанс 4:3.

Изследователите за първи път засякоха HD 110067 през 2020 г., когато звездата бе открит от орбиталния телескоп TESS на НАСА. Сателитът търси кога скрити екзопланети преминават пред своята звезда, причинявайки спад в светлината й.

Две години по-късно TESS направи втори поглед върху звездната система и открива екзопланетите й. Повторно изследване със спътника за характеризиране на екзопланети (CHEOPS) от Европейската космическа агенция открива резонанса в орбитите на обектите.

Изследователите смятат, че системата е на милиарди години. Това е много време за поддържане на такъв деликатен баланс.

Редица неща е можело да нарушат баланса. Например, преминаваща звезда, сблъсък на планета или просто пълзящият ефект на времето. Фактът, че привидно нищо не е нарушило резонансната за милиарди години е забележителен.