Екип от изследователи от Университета Райс са успели да поемат контрол върху мозъците на плодови мушици и успешно да им задават команди. Само с едно щракване на безжично дистанционно управление, учените карат насекомото да разпери криле.

Проектът разчита на колаборацията на експерти в областта на генното инженерство, нанотехнологиите и електротехниката. За да постигнат резултат, учените първо създават генетично модифицирани мухи. Предизвиканата мутация ги снабдява с чувствителен към топлина сензор.

След това учените инжектират мозъците на ГМО насекомите с топлинен тригер: магнитни наночастици от железен оксид, които бързо се нагряват в присъствието на магнитен заряд.

Финалната стъпка е свързана с включване на магнитно поле. Учените успяват да затоплят наночастиците от железен оксид. В резултат само за няколко стотни от секундата насекомото вече е разперило криле по команда.

Насекомото разперва криле около 5 стотни след активацията на бутона

Снимка: Rice University

Изследователите се надяват, че този новооткрит успех с генетично насочени клетки ще промени изследванията на човешкия мозък. Според тях това може да доведе до нови лечения за редица неврологични заболявания и дори до нови комуникационни устройства между мозък и компютър.

"За изучаване на мозъка или за лечение на неврологични разстройства научната общност търси инструменти, които са невероятно прецизни, но и минимално инвазивни", каза съавторът Джейкъб Робинсън.

"Дистанционното управление на избрани невронни вериги с магнитни полета е донякъде свещен граал за невротехнологиите. Нашата работа прави важна стъпка към тази цел, защото увеличава скоростта на дистанционното магнитно управление, което го прави по-близо до естествената скорост на мозъка", допълва специалистът.

Джейкъб Робинсън е главният изследовател на финансирания от DARPA проект MOANA на американските военни. MOANA е съкращение на "Магнитен, оптичен и акустичен неврален достъп". Към този момент проектът разработва безжични слушалки, които чрез нехирургични средства улесняват комуникацията между няколко мозъка.

Ако всичко върви по план, слушалките MOANA ще могат да декодират невроните в съзнанието на един индивид, след което да предават и дори записват тази информация в съзнанието на друг.

Учените наричат жаргонно технологията "Bluetooth телепатия".

Но дори с милиони долари от Пентагона, Робинсън казва, че тази цел е все още далеч.

"За да достигнем до естествената прецизност на мозъка, вероятно трябва да получим отговор до няколко стотни от секундата", продължи той. "Така че все още има какво да се желае."

Изследванията на учените по мозъчен контрол над подовите мушици е публикувано в Nature.