Учени: Вселената може да е пълна с "хора" | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Учени: Вселената може да е пълна с "хора"

Теорията за конвергентната еволюция постулира, че самата еволюция е закон на природата

Представете си, че в бъдеще човечеството предприеме пътуване до други светове и там открие... още хора. Според астробиолог от университета в Кеймбридж този сценарий може да е по-вероятен, отколкото предполагаме.

В интервю за списание Science Focus на Би Би Си, еволюционният палеобиолог Конуей Морис заяви, че изследователите могат "да кажат с разумна увереност", че еволюция е поела по подобен път из цялата Вселена.

Тезата на Морис е базирана на теорията за конвергентната еволюция, която твърди, че "случайните ефекти в крайна сметка се усредняват, така че еволюцията се сближава, като има тенденция да произвежда подобни организми във всяка дадена среда".

Списанието използва примера за способността за летене, която "еволюира независимо на Земята поне четири пъти — при птици, прилепи, насекоми и птерозаври".

Накратко, теорията за конвергентната еволюция постулира, че самата еволюция е закон на природата - и като логична крайна точка е вероятно еволюцията да работи по еднакъв начин на различни планети.

Така мнозинството, а може би и всички, извънземни цивилизации, биха били изградени от хуманоиди. Според ученият използването на ръце и стоенето на два крака също би могло да е най-разпространената форма на еволюирал интелигентен живот извън Земята.

Морис не е единственият човек от Кеймбридж, който вярва, че извънземният живот е еволюирал по начини, "аналогични на човешкия".

"Принципите, които разкриваме на Земята, трябва да бъдат приложими и в останалата част от Вселената. Това е така защото еволюцията е обяснителният механизъм за живота навсякъде - без значение къде е той", смята зоологът Арик Кершенбаум от Кеймбридж.

Кершенбаум стига по-далеч, според него е много вероятно извънземните да имат подобни на човешките културни интереси, като философия и литература.

"Дори извънземни форми на живот с по-голяма технология от хората, биха еволюирали от предтехнологичен вид", допълва Кершенбаум. По думите му те също пеят, танцуват и имат сходни с човешките обичаи.

Ако законите на еволюцията са толкова силни, колкото вярват дарвинисти като Кершенбаум и Морис, това повишава възможността за осъществяване на контакт с извънземна цивилизация, но увеличава и вероятността да воюваме с тях.

Войната за ресурси, територия, влияние и налагане на определен мироглед продължава да е съществена част от човешката цивилизация. Конфликтът може да е буквално физически или икономически, културен и с по-меки форми, но насочен към постигането на една и съща цел. Много е вероятно този феномен да е присъщ и за извънземните цивилизации.

Покойният Стивън Хокинг също бе на мнение, че контакт с извънземна цивилизация би завършил като контакта на западноевропейците с коренното население на Южна Америка. Технологичното предимство на огнестрелните оръжия и имунитетът срещу определени болести водят не само до край на южноамериканските държави, но и до почти пълното физическо изчезване на обитателите им.

Други учени обаче са на мнение, че все още нямаме доказателства за съществуването дори на извънземни бактерии, но "арогантно" смятаме, че цивилизации от други планети биха приличали на човешката. Според еволюционният биолог Стивън Джей Гулд на Земята за една и съща задача, някои видове са еволюирали съвсем различни механизми. Така, ако все пак има интелигентни извънземни, те може и да са доста различни от нас.

| Редактор : Стоян Гогов 49 17369 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos