Голяма помощ за малки инженери
С какво иновативен български образователен проект впечатли света на изложение в Лондон
Българска образователна платформа, която носи закачливото име "Тинузавър", обра овациите на Brett Show 2020, първото за годината мащабно технологично изложение за иновации в образованието, което се провежда в края на януари в Лондон. Тази година събитието посрещна най-интересните изобретения на над 900 компании от 146 държави.
Създателите на платформата Невен Боянов и Ивайло Николов разказват, че много от гостите, преминали за два дни през българския щанд, са споделили, че "това е най-интересният продукт", заради който си е заслужавало да посетят изложението.
Какво представлява той?
"Тинузавър" учи децата на програмиране, математика, физика и електроника по забавен и практичен начин. Екипът създава специален хардуер и софтуер, с който малчуганите (а и не само те) могат да сглобят сами миниатюрен компютър, след което да го програмират. В допълнение "Тинузавър" предоставя обучение и за преподаватели, за да ги подготви да използват платформата и методиката, разработена от българския екип."
Името на джаджата е не по-малко забавно от самата нея: платката е малка, а микроконтролера на нея е модел AТtiny85, затова решават в названието да има "tiny" ("дребен" от англ.) и "saur", както в динозавър. За уникалност - сменят "Y" с "U" и, хоп, получават TINUSAUR. Звучи като умно измислена играчка, но е по-скоро забавен и практичен учебник за бъдещи инженери.
"За повечето деца изучаването на математика, програмиране и физика в училище или извън него не звучи като нещо интересно, а да се развиват в тази област и в бъдеще това да бъде тяхна професия, не е атрактивно за повечето от тях. Това се оказва сериозен проблем. Така започнахме да разработваме малки платки с микроконтролери на тях, които ползвахме по време на курсове и работилници по електроника и роботика. Целта беше да направим обучението по-забавно и практически ориентирано. Това беше някъде в края на 2013 г. От тогава проведохме десетки курсове и семинари, написахме доста учебни материали и това, което създадохме се превърна в платформа за обучение. На едно 6-годишно дете бих описал "Тинузавър" като малък компютър, който то само може да си сглоби от нулата, буквално от малко пликче с компонентни и поялник в ръка, а след това може да се научи да го програмира само и да изобрети например, аларма за стаята си."
Невен се занимава с програмиране още от 1988 г., когато за първи път с негов приятел създават технологичен продукт, от който имат реални приходи. По онова време това е наистина иновативно за България. Той разказва, че още от тогава се е запалил по идеята да прави нещо полезно за хората, от което да може да се издържа, да не му се налага да има допълнителна работа и да прави това, което обича. За сега мисията му в тази посока е успешна.
В началото той и съдружникът му изполват продукта предимно за собствените си курсове и работилници, а след като виждат потенциала на изобретението - правят първата си кампания за набиране на средства - и не след дълго започват да продават комплектите за сглобяване в чужбина. От две години насам обаче, фокусът им отново е на българския пазар.
Ще кажете - как се случва това в страна като нашата, където образователната система все още залага много повече на теория, отколкото на практика? Оказва се, че именно този факт прави средата у нас благоприятна за развитието на подобни бизнеси.
"Като цяло образователната система в България е консервативна, но това е и нейното предимство. Това е и причината да се насочим към неформалното образование, т.е. извънкласните форми и частните школи. Там новостите се възприемат много по-бързо, експериментира се много повече и се виждате резултатите по-бързо. Вече четвърта година в една от новите специалности във ВТУ - Софтуерно инженерство, има дисциплина "Микроконтролери и вградени устройства", която е изцяло базирана на учебната програма на "Тинузавър". Това обаче, е заслуга на хората, които поеха инициативата това да се случи - основно нашият екип и няколко преподаватели с по-съвременно мислене."
Двамата предприемачи държат да получават обратна връзка от всички, които използват техния продукт, за да могат да правят нужните промени и иновации. Информацията, която обменят, показва, че за съжаление много от преподавателите ги е страх да експериментират и нямат желание да се развиват според съвременните методики и технологии. Друг проблем е, че в повечето училища и университети у нас липсва практика, на учениците и студентите почти никога не им се посочва приложимост на това, което учат.
А, промяната често е по-достъпна, отколкото си представяме.
Ниската себестойност на "Тинузавър" го прави привлекателен за хора от цял свят. На изложението в Лондон Невен и Ивайло получават запитвания от техни колеги от Нигерия и Южна Африка, с които вече водят предварителни разговори за съвместна работа. Към продукта имат интерес и от колежи във Великобритания. Единичната цена за комплект е между 39 лв. и 79 лв, а за образователни организации тя може да падне до около 20 лв. за брой.
Един от най-важните партньори на проекта е фондация "Университет за деца", които са готови да тестват нови идеи и разработки, а според Невен това е много ценно, за да могат двамата с партньора му да продължават да се развиват. Всяка година, по време на съботно-неделните курсове на Университета, както и в рамките на летните академии по природни науки, няколкостотин деца успяват да сглобят платките и да се научат да ги програмират.
Как технологиите ще променят мисленето и света на децата, а и на техните учители?
"Децата в 21 век се раждат с технологиите и за тях това е нещо естествено. Те разбират как функционира техниката много по-лесно, отколкото техните родители. Вероятно и мисленето им става по-логично - малко като компютърен алгоритъм. Идва и ново поколение учители. Те със сигурност ще са по-различни от предишните - ползват електрони дъски и помагала, не знаят какво е тебешир. Те са тези, на които ще се падне тежката задача да подготвят децата за професиите на бъдещето, и ще им помогнат да усвоят умения необходими им за четвъртата индустриална революция (а.к.а. Индустрия 4.0).
След 20 години...
"В бъдеще всяко дете ще трябва да има дигитални компетентности, за да бъде равноправен член на обществото. Много професии ще изчезнат и други ще се появят - не знам кои точно, но знаем че има умения, които ще са необходими за професиите на бъдещето. Това, което искаме да направим, е да помогнем на децата и преподаватели да усвоят част от тези умения."