Справочникът на съвременните военни самолети класира Индия като третата най-мощна авиационна сила в света. Китай е нареден зад нея, което вбеси мнозина в Поднебесната империя. От журнала изтъкват, че причината за това е високото ниво на секретност на китайските ВВС. Пекин обаче е несъгласен да бъде поставен зад страна, която има само един собствен самолет.

Китайските експерти изтъкват, че през последните години Пекин има редица собствени разработки, включително на два стелт самолета. За сметка на това Индия има само един свой изтребител, който е създаден с технология от края на 80-те. Това породи сравнение между индийския HAL Tejas и китайския му еквивалент J-10.

Сравнението

HAL Tejas е замислен като концепция в средата на 1980-те, а първия си полет той осъществява в началото на 21 век. От друга страна, китайския J-10 е замислен приблизително по същото време, но прави първия си полет през 1998 г. И двата самолета са с един двигател и подобен външен вид.

Вижте как изглеждат HAL Tejas и J-10 >> >> >>

J-10 е въведен в експлоатация през 2005 г. и официално влиза във ВВС на страната през 2007 г.

Индия обаче се сблъсква с редица трудности в създаването на Tejas и тестовете му приключват чак през 2015 г., а първата партида влезе в експлоатация през 2016 г.

По това време Китай вече е представил по-модернизираните J-10A и J-10B, а на пазара е пуснат J-10C, който намира първия си чуждестранен клиент в лицето на Пакистан.

Междувременно индийските ВВС все още не разполагат с големи бройки от своя изтребител, като до 2024 година трябва да имат 80 единици от самолета. Модернизирана версия също липсва, а за експорт все още не се говори.

Смята се че до 2024 година Китай ще има близо 600 бройки от J-10.

Така макар стартирали едновременно, двата самолета имат коренно различен цикъл на развитие.

Някои експерти твърдят, че HAL Tejas има предимство в битки на голяма надморска височина, продължителна скорост на завой, скорост на изкачване и крайсерска скорост. Това се дължи основно на по-малките размери на самолета.

Предимството на китайския самолет е, че неговият двигател е изцяло собствена разработка, а индийския е на General Electric. По този начин Пекин не зависи от САЩ за поддръжка. Освен това китайския самолет може да носи повече оръжия и изпълнява по-широк спектър от мисии.

Най-големият успех на китайските ВВС обаче е, че вече имат над 150 бройки от собствения стелт изтребител J-20. В процес на разработка са палубния FC-31 и стелт бомбардировача H-20. Други успешни собствени разработки са JF-17 и JH-7.

За сравнение ВВС на Индия има голям набор от чужди самолети. По-съвременните от тях са френския Rafale и руските Су-30MKИ и МиГ-29. Делхи няма стелт самолети. На 17 март 2022 година обаче Индия приключи строежа на хангар, в който ще разработи и строи своя собствен стелт изтребител - HAL AMCA. Очаква се той да направи първия си полет между 2030 и 2035 година.