Астрономи откриха ”бездомна” планета | IT.dir.bg

ESO

Астрономи откриха ”бездомна” планета

Астрономи наблюдаваха за пръв път млада "бездомна" планета, до седем пъти по-голяма от Юпитер, която няма гравитационни връзки, съобщи в. "Дейли телеграф", цитиран от БТА.

Планетата CFBDSIR2149 е наречена "бездомна", защото не обикаля около звезда. Досега такава не е наблюдавана от учените. Астрономите са я издирвали повече от 10 години и описват процеса като "да търсиш игла в хиляди купи сено". Тя отговаря на специфичните критерии за маса, температура и възраст, за да бъде определена като планета.

Възрастта й е от 50 до 120 милиона години, а температурата - приблизително 400 градуса Целзий. Смята се, че е от група от около 30 много млади звезди, известни като движещата се група AB Doradus.

Планетата е открита от учени от университета на Монреал, консултирали се с френски колеги. Те са използвали данни от канадско-френския телескоп в Хавай и Много големия телескоп на Европейската южна обсерватория. Макар и специалистите да знаеха, че такива "бездомни" планети съществуват, досега не бяха наблюдавали техен представител.

Смята се, че изолираната планета е отблъсната от други космически обекти, когато се е образувала. Астрономите се надяват, че с нейна помощ ще научат повече за свободно движещите се планети и екзопланетите. Самото й съществуване подкрепя теорията, че този вид "бездомни" обекти са по-често срещани в космоса, отколкото се мислеше досега.

5 128 ESO