Опасни микроорганизми заплашват МКС | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Опасни микроорганизми заплашват МКС

Открити са опасни организми, които могат да предизвикат повреди в оборудването на Международната космическа станция (МКС), съобщи вицепрезидентът на Руската академия на науките Анатолий Григорев.

По-рано подобни проблеми са възниквали на орбиталната станция “Мир”, предаде “Интерфакс”, цитирана от "Класа".

“Тези микроби поразяват не само металите, но и полимерите. Те могат да причинят спиране на работата на техниката”, обясни Григорев. По време на експеримента за имитация на полета до Марс “Марс-500” в Медицинско-биологичния институт на РАН е било изпробвано ново средство за борба с разяждащите обшивката микроорганизми. Препаратът под названието “Велтогран”, по данни на учените, е създаден с помощта на “най-модерните нанобиотехнологии” има “изразен антимикробен ефект, както и антикорозионна активност”.

Григорев разказа и за проведените експерименти с живи същества за оцеляване в открития Космос. По време на опитите, определени организми в течение на месеци са се намирали от външната страна на МКС и учените са наблюдавали висока толерантност към екстремалните условия.

Подобни експерименти са провеждани на МКС и преди. През 2008 г. е било показано, че бавноходките (микроскопични създания, близки до членестоногите) са способни да издържат условията на открития Космос. По-късно при опити на Земята учените доказаха, че акарите могат не само да издържат във вакуум, а и при това да устоят на облъчване с поток от електрони. Подобни условия са още по-тежки от тези в открития Космос.