Важна стъпка към изкуствения интелект | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Важна стъпка към изкуствения интелект

Швейцарски учени за пръв път в света са създали невроморфен чип - електронно устройство, имитиращо работата на нервните клетки. Чипът ще помогне да се разбере механизмът на действие на мозъка и да бъде разработена машина с форми на самосъзнание.

Това съобщи сп. "Proceedings of the National Academy of Sciences", цитирано от РИА "Новости" и БТА.

"Нашата главна цел е "пряка" емулация на свойствата на невроните и контактите между тях с помощта на полупроводникови микросхеми", заявява Джиакомо Индивери от Цюрихския университет в Швейцария.

По думите му благодарение на тяхната методика невроморфните чипове ще могат да се конфигурират за изпълнение на ролята на различни видове неврони.

"Получените от нас резултати ще са отправна точка за разработката на нова невро-електроника", добави Индивери.

Ученият и неговите колеги вече няколко години работят над създаването на полупроводникови устройства, имитиращи всички свойства и функции на нервните клетки в човешкия мозък.

Необходимостта от новите чипове е възникнала, тъй като съвременните микропроцеси се справят зле с емулацията на невроните, често се нуждаят от ресурсите на суперкомпютър за да имитират работата на мозъка на безгръбначни или риби.

Какво е невроморфен чип и какво може

Швейцарските учени са създали специални невроморфни чипове, състоящи се от отделни невромодули, притежаващи собствена памет, съединени с други части на чипа и други атрибути, характерни за "живите" неврони.

За да демонстрират работоспособността на такива чипове, учените са ги "научили" да разпознават движещи се геометрични фигури на монитор и да избират тези от тях, които са били свързани с други изображения, появили се само за миг на дисплея.

По думите на специалистите, решението на подобни задачи е във възможностите само на приматите. Това открива пътя за емулация на мозъка на маймуните в близко бъдеще и на човека - в далечна перспектива.

Изкуственият интелект има IQ на 4-годишно дете