Пентагонът прави ГМО армия от насекоми | IT.dir.bg

Снимка: Pixabay

Пентагонът прави ГМО армия от насекоми

Американските военни искат буболечките да разпространяват вируси, за да гарантират достъп до качествени храни

Агенцията за високо технологични разработки към Министерство на отбраната на Съединените щати - DARPA, обяви своят най-нов проект.

Американските учени планират да използват насекоми, които да пренасят генномодифицирани болести. Целта обаче е не да унищожават противника, а да предпазват реколтата от засушавания или от други опасности, съобщава ScienceAlert.

Проектът е наречен "Съюзнически насекоми" (Insect Allies), а от DARPA твърдят, че ще могат да го използват превантивно, в случай че е заподозряна атака с биологическо оръжие срещу насаждения от пшеница или царевица в САЩ.

Много експерти обаче казват, че крачката от използването за ГМО насекомите за превенция или за дефанзивни цели е много малка, защото технологията на практика ще е същата. Създаването на армия от насекоми, пренасящи ГМО вируси може да отвори "кутията на Пандора", алармират експертите.

Ръководителят на програмата Блейк Бекстин признава, че въпросните технологии имат възможно двойна употреба на теория, но според него това важи за всички съвременни технологии.

"Ние сме фокусирани изцяло върху положителните аспекти. Искаме да гарантираме достъп на всички до качествени храни, за нас това е въпрос, касаещ националната сигурност", казва той пред в. "Вашингтон Поуст"

Понастоящем програмата предвижда употребата на три вида насекоми: листни въшки, цикади и белокрили. В природата тези насекоми редовно разпространяват вируси сред растенията.

Достиженията в генното инженерство, включително сравнително евтиния и прост метод CRISPR, потенциално биха могли да позволят на учените да създадат вируси за постигането на определена цел в заразените растения.

Генномодифицираните вируси ще включват и изключват определени гени, контролиращи развитието на растенията по време на тежки суши.

Според Бекстин учените могат да гарантират, че технологията няма да има нежелани екологични ефекти. Програмата не е насочена към герминативните клетки, което означава, че няма до доведе до унаследяване на характеристиките.

Експертите все още дебатират дали е възможно да се създадат ГМО вируси, които да правят промени в ДНК на заразения, като промените да се унаследяват.

Целта на DARPA е открие начин за временно модифициране на растенията, благодарение на което да спаси непосредствено заплашена реколта.

В същото време група учени твърди, че програмата Insect Allies може потенциално да нарушава Конвенцията за биологичните оръжия. Според тях използването на насекоми като ключов фактор в програмата е особено тревожно, защото насекомите могат да се разпространяват безпроблемно, а липсват пречки за използването им за злонамерени цели.

Към днешна дата има множество проведени експерименти с генномодифицирани комари, като учените искат да ги използват, за да се справят с опасните болести, пренасяни от насекомите.

| Редактор : Стоян Гогов 34 4630 Снимка: Pixabay