Учени откриха бактерии, които се хранят с пластмаса | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Учени откриха бактерии, които се хранят с пластмаса

Микробите могат да разградят до 1,2% от общата маса на полиетилена, който навлиза в океаните годишно

Европейски молекулярни биолози доказаха, че бактериите от вида Rhodococcus ruber са в състояние да разграждат полиетилена и да се хранят с получените въглеводородни молекули. Това съобщиха в понеделник от пресслужбата на Нидерландския кралски институт по океанография (NIOZ), предаде ТАСС, цитирана от БТА.

"За първи път успяхме да покажем на практика, че бактериите са способни да усвояват пластмасата и да я разлагат на въглероден диоксид и други молекули. В миналото нашите колеги вече демонстрираха, че тези бактерии могат да ускорят разграждането на пластмасата, но за първи път доказахме, че тези живи същества използват продуктите от разлагането на полимерите в своя жизнен цикъл", каза изследователят от NIOZ Майке Гаудриан.

Натрупването на голямо количество пластмасови отпадъци в природата и на сметищата принуждава учените да търсят както химически, така и биологични начини за обезвреждането им. Например европейски биолози наскоро откриха, че гъсениците на восъчния молец могат да ядат и усвояват различни форми на полиетилен, а техните японски колеги откриха микроби, които могат да разлагат PET (полиетилентерефталат) - най-популярния материал за производството на бутилки и други пластмасови изделия.

Европейските учени се заинтересуваха какво точно се случва, когато бактериите влязат в контакт с микропластмасови частици. За да отговорят на този въпрос, изследователите подготвиха полиетиленови частици, които съдържат много тежки атоми въглерод-13. Те използваха тези атоми, за да проследят дали разградена пластмаса е попаднала в микробите и дали те са изразходвали продуктите от разлагането на полиетилена в жизнения си цикъл.

Изследователите поставиха в контейнер с колонии от Rhodococcus ruber частици от полиетилен, третирани с ултравиолетова светлина, за да симулират дълъг престой във вода. След това наблюдаваха как се променя концентрацията на изотопа въглерод-13 вътре в микробите и в техните отпадъчни продукти. Последващите наблюдения показват, че въглерод-13 присъства както в молекулите въглероден диоксид, произведени от микробите, така и в различни компоненти на техните клетъчни мембрани.

Както обясняват учените, това предполага, че Rhodococcus ruber активно разгражда пластмасата и използва нейните компоненти. Според настоящите оценки на учените тези микроби могат да разградят до 1,2% от общата маса на полиетилена, който навлиза в океаните годишно, ако условията на околната среда го благоприятстват.

| Редактор : Стоян Гогов 24 3120 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos