Учени създадоха ваксина против стареене | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Препаратът е преустановил процеса на стареене в клетките на мишка

Учените работят върху ваксина, която спира или забавя стареенето. Ранните проучвания върху мишки показват, че тя работи.

Изследването е публикувано в списание Nature Aging, а зад него стоят учени от частния университет Джунтендо в Токио. Екипът концентрира работата си върху свързаните със стаеенето клетки, известни като "зомби клетки". По същество това са увредени клетки, които се натрупват и отделят химикали, които причиняват възпаление в околните клетки. Прякорът им "зомби клетки" се дължи на факта, че те се намират в тъкани, които са спрели да се размножават, но отказват да умрат. Процесът е част от стареенето.

Проучването на Джунтендо се основава на предишни изследвания, които установяват, че елиминирането на стареещите клетки изглежда забавя заболяванията, свързани със стареенето.

Учените първо са идентифицирали протеина, уникален за тези зомби клетки, и след това са създали пептидна ваксина, която създава имунен отговор към него.

В проучването си японските изследователи прилагат експерименталната ваксина на мишки, чиито артерии се удебеляват по начини, подобни на тези при хората с напредване на възрастта. Екипът открива, че ваксината не само помага за подобряване на това "артериално втвърдяване", но и "удължава живота на мишки с преждевременно стареене".

Говорейки пред Japan Times, авторът на изследването Тору Минамино каза, че в бъдеще нещо подобно на тази експериментална ваксина може да се използва за "лечение на артериално втвърдяване, диабет и други заболявания, свързани със стареенето".

Авторите споделят, че "ваксината им против стареене", не може да направи човек безсмъртен, но може да премахне много от причините за преждевременната му смърт. Така на практика продуктът е способен да удължи живота на всеки, като подобри и неговото качество.

Препаратът е преустановил процеса на стареене в клетките на мишка