Юпитер излъчва рентгенова светлина | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Газовият гигант сия със смъртоносни лъчи

Използвайки космическата обсерватория NuSTAR на НАСА, учените наблюдаваха взрив от високочестотни рентгенови лъчи, излъчвани от  Юпитер. Това е най-високата енергийна светлина, открита някога от планета от Слънчевата система, твърдят от НАСА.

Вижте най-новите снимки на Юпитер >> >> >>

"За планетите е изключително трудно да генерират рентгенови лъчи в обхвата, който NuSTAR открива", каза в изявлението Кая Мори, астрофизик от Колумбийския университет и водещ автор на ново проучване за откритието, публикувано в списание Nature Astronomy. "Но Юпитер има огромно магнитно поле и то се върти много бързо."

Екипът на Мори установи, че високоенергийните рентгенови лъчи, идващи от Юпитер, се задействат от отделни електрони, сблъскващи се със заредени атоми в атмосферата на планетата. Това ги забавя, заради което частиците губят енергия под формата на рентгенови лъчи, процес, известен като "спирателно лъчение" или "разрушаващо лъчение" на немски.

Изследването може също така да обясни защо космическият кораб на НАСА Ulysses, който стартира през 1990 г., всъщност не срещна никакви рентгенови емисии от планетата.

"Откриването на тези емисии не затваря случая; това отваря нова глава", каза съавторът Уилям Дън, изследовател от University College London. "Все още имаме толкова много въпроси относно тези емисии и техните източници."

Газовият гигант сия със смъртоносни лъчи