Какво знаем за бойната машина "Страйкър", с която може да се въоръжи България | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво знаем за бойната машина "Страйкър", с която може да се въоръжи България 25
Снимка: Getty Images

Какво знаем за бойната машина "Страйкър", с която може да се въоръжи България

На практика тя е бронетранспортьор с леко въоръжение и подобрена балистична защита

| Редактор: Стоян Гогов 566 58785

България е пред подписване на договор за покупката на 183 превозни средства от фамилията Stryker ("Страйкър"). САЩ вече имат над 4 400 от бойната машина, а Пентагонът е одобрил потенциалната й продажба на страната ни. Сделката все още не е финализирана, но в редовете по-долу ще научим всичко за възможностите на "Страйкър". След това ще ви запознаем основно и с нейния най-голям конкурент - финландската "Патриа".

Вижте как изглежда бойната машина "Страйкър" >> >> >>

Висока скорост и мобилност

Stryker

Снимка: Getty Images

През 1999 година САЩ решават, че им трябва среден клас бронирана машина. Тя трябва да е по-лека и лесна за разгръщане на бойното поле от M2 Bradley, но да предлага повече защита от Humvee.

Година по-късно General Dynamics и General Motors обявяват, че ще си партнират в изграждането на машина, отговаряща на изискванията. В началото на 2002 година е готов първия прототип, наречен "Страйкър". Тестовете доказват високата мобилност на машината, която може да се транспортира и по-въздух.

Същинското изпитание започва през март 2003 година. Над 300 броя от "Страйкър" са изпратени във войната в Ирак. Те не служат на фронтовата линия, но извършват противо-бунтовнически мисии в тила.

Първоначалните впечатления от машината са смесени. General Dynamics виждат необходимост от подобрение на защитата от ракети и експлозиви. Тези ъпдейти оставят експертите в Пентагона изключително доволни от машината.

Stryker

Снимка: Getty Images

"Страйкър" тежи около 19 тона и се задвижва от 7.2-литров 6-цилиндров дизелов двигател Caterpillar C7. Мощността му е 350 конски сили. Осем-колесната машина има максимална скорост от 97 км/ч, а с пълен резервоар може да измине 500 километра. "Страйкър" може да превозва до 9 войника.

Машината може да променя налягането във всичките осем гуми, за да отговаря на условията на терена: магистрала, крос-кънтри, кал/пясък/сняг и извънредни ситуации.

Системата предупреждава водача, ако превозното средство превиши препоръчителната скорост за налягането на гумите, след което автоматично надува гумите до следващата по-висока настройка. Системата предупреждава и ако някоя от гумите бъде спукана. "Страйкър" е оборудван с вложки за гуми Run-Flat, които позволяват на машината да се придвижи около 5-10, преди гумата да се повреди напълно.

Критиците на проекта посочват, че машината би била по-мобилна извън пътя, ако е с вериги. Това би я направило и по-устойчиво на щети в битки. "Страйкър" няма амфибийни способности. Друг проблем е по-високият център на тежестта, заради необходимостта от голям пътен просвет за офроуд.

Защитниците на "Страйкър" отговарят, че колесните превозни средства са по-лесни за поддръжка и имат по-висока скорост по пътя. Именно бързото разгръщане по съществуващи пътища кара Пентагона да предпочете този вариант.

Балистична защита

Stryker

Снимка: Getty Images

Корпусът на "Страйкър" е конструиран от стомана с висока твърдост. Машината е снабдена с керамична броня, която предлага цялостна защита срещу 14,5 mm бронебойни боеприпаси и артилерийски фрагменти от 155 mm изстрели.

В допълнение към интегралната керамична броня са разработени допълнителни пакети, като добавяне на реактивна броня.

През 2005 година реактивната броня е подобрена, след като се установява, че преди това тя не може да защити от РПГ-29. Наред с това са монтирани и клетки против удари с ракети. Това прави "Страйкър" доста надеждно защитен.

През май 2009 г. General Dynamics и Rafael спечелиха договор за предоставяне на SRAT плочки.

"Страйкър" включва автоматична пожарогасителна система със сензори в двигателното и десантното отделение.

Доклади посочват, че "Страйкър" превъзхожда други леки военни превозни средства по отношение на оцеляването срещу IED (импровизирани взривни устройства).

Бойни модули

Stryker Dragoon

Снимка: Getty Images

Базовата версия на "Страйкър" е въоръжена с 12,7 милиметрова и 7,62 мм картечница. Наличен е и 40 мм гранатомет.

Към платформата може да се интегрира система за изстрелване на противотанкови ракети FGM-148 Javelin или за ПВО ракети Stinger.

България проявява най-голям интерес към версията Dragoon. Тя е снабдена с купол, имащ 30-милиметрово автоматично оръдие.

Автоматичното оръдие се захранва от два пълнителя с бронебойни и високоексплозивни боеприпаси. Всеки носи 78 патрона. Други 264 патрона се съхраняват в корпуса.

Оръдието показва повишена смъртоносност и точност в сравнение със стандартната 12,7 мм картечница. То може да атакува леки бронирани превозни средства до 3000 метра. То може да се използва и за унищожаване на дронове.

Тази версия е удачна и за условията на градски бой, където може да оказва огнева поддръжка.

Stryker

Снимка: Getty Images

Какво знаем за бойната машина "Страйкър", с която може да се въоръжи България 25

Какво знаем за бойната машина "Страйкър", с която може да се въоръжи България

На практика тя е бронетранспортьор с леко въоръжение и подобрена балистична защита

| Редактор : Стоян Гогов 566 58785 Снимка: Getty Images

България е пред подписване на договор за покупката на 183 превозни средства от фамилията Stryker ("Страйкър"). САЩ вече имат над 4 400 от бойната машина, а Пентагонът е одобрил потенциалната й продажба на страната ни. Сделката все още не е финализирана, но в редовете по-долу ще научим всичко за възможностите на "Страйкър". След това ще ви запознаем основно и с нейния най-голям конкурент - финландската "Патриа".

Вижте как изглежда бойната машина "Страйкър" >> >> >>

Висока скорост и мобилност

Stryker

Снимка: Getty Images

През 1999 година САЩ решават, че им трябва среден клас бронирана машина. Тя трябва да е по-лека и лесна за разгръщане на бойното поле от M2 Bradley, но да предлага повече защита от Humvee.

Година по-късно General Dynamics и General Motors обявяват, че ще си партнират в изграждането на машина, отговаряща на изискванията. В началото на 2002 година е готов първия прототип, наречен "Страйкър". Тестовете доказват високата мобилност на машината, която може да се транспортира и по-въздух.

Същинското изпитание започва през март 2003 година. Над 300 броя от "Страйкър" са изпратени във войната в Ирак. Те не служат на фронтовата линия, но извършват противо-бунтовнически мисии в тила.

Първоначалните впечатления от машината са смесени. General Dynamics виждат необходимост от подобрение на защитата от ракети и експлозиви. Тези ъпдейти оставят експертите в Пентагона изключително доволни от машината.

Stryker

Снимка: Getty Images

"Страйкър" тежи около 19 тона и се задвижва от 7.2-литров 6-цилиндров дизелов двигател Caterpillar C7. Мощността му е 350 конски сили. Осем-колесната машина има максимална скорост от 97 км/ч, а с пълен резервоар може да измине 500 километра. "Страйкър" може да превозва до 9 войника.

Машината може да променя налягането във всичките осем гуми, за да отговаря на условията на терена: магистрала, крос-кънтри, кал/пясък/сняг и извънредни ситуации.

Системата предупреждава водача, ако превозното средство превиши препоръчителната скорост за налягането на гумите, след което автоматично надува гумите до следващата по-висока настройка. Системата предупреждава и ако някоя от гумите бъде спукана. "Страйкър" е оборудван с вложки за гуми Run-Flat, които позволяват на машината да се придвижи около 5-10, преди гумата да се повреди напълно.

Критиците на проекта посочват, че машината би била по-мобилна извън пътя, ако е с вериги. Това би я направило и по-устойчиво на щети в битки. "Страйкър" няма амфибийни способности. Друг проблем е по-високият център на тежестта, заради необходимостта от голям пътен просвет за офроуд.

Защитниците на "Страйкър" отговарят, че колесните превозни средства са по-лесни за поддръжка и имат по-висока скорост по пътя. Именно бързото разгръщане по съществуващи пътища кара Пентагона да предпочете този вариант.

Балистична защита

Stryker

Снимка: Getty Images

Корпусът на "Страйкър" е конструиран от стомана с висока твърдост. Машината е снабдена с керамична броня, която предлага цялостна защита срещу 14,5 mm бронебойни боеприпаси и артилерийски фрагменти от 155 mm изстрели.

В допълнение към интегралната керамична броня са разработени допълнителни пакети, като добавяне на реактивна броня.

През 2005 година реактивната броня е подобрена, след като се установява, че преди това тя не може да защити от РПГ-29. Наред с това са монтирани и клетки против удари с ракети. Това прави "Страйкър" доста надеждно защитен.

През май 2009 г. General Dynamics и Rafael спечелиха договор за предоставяне на SRAT плочки.

"Страйкър" включва автоматична пожарогасителна система със сензори в двигателното и десантното отделение.

Доклади посочват, че "Страйкър" превъзхожда други леки военни превозни средства по отношение на оцеляването срещу IED (импровизирани взривни устройства).

Бойни модули

Stryker Dragoon

Снимка: Getty Images

Базовата версия на "Страйкър" е въоръжена с 12,7 милиметрова и 7,62 мм картечница. Наличен е и 40 мм гранатомет.

Към платформата може да се интегрира система за изстрелване на противотанкови ракети FGM-148 Javelin или за ПВО ракети Stinger.

България проявява най-голям интерес към версията Dragoon. Тя е снабдена с купол, имащ 30-милиметрово автоматично оръдие.

Автоматичното оръдие се захранва от два пълнителя с бронебойни и високоексплозивни боеприпаси. Всеки носи 78 патрона. Други 264 патрона се съхраняват в корпуса.

Оръдието показва повишена смъртоносност и точност в сравнение със стандартната 12,7 мм картечница. То може да атакува леки бронирани превозни средства до 3000 метра. То може да се използва и за унищожаване на дронове.

Тази версия е удачна и за условията на градски бой, където може да оказва огнева поддръжка.

Stryker

Снимка: Getty Images