Русия строи кораби от... бетон
Технологията е датира от началото на миналия век
Корабостроителница в Русия започна да произвежда кораби от бетон. Макар фразата "бетонен кораб" да звучи като "дървено желязо", то подобна технология наистина съществува и датира от годините на Първата световна война.
Преди 100 години САЩ, Великобритания, Холандия, Франция, Норвегия, Швеция, Италия и Германия започват да изливат бетон в калъпи, за да направят евтини лодки, тъй като висококачествената корабна стомана е твърде скъпа.
Бетонът осигурява и по-добра защита от вражеска артилерия и подводни мини. Например бетонна шлеп може да издържи експлозия от 100 килограма тротил директно залепен на дъното му. Стоманените конструкции не могат да се похвалят с такава здравина.
Общо над 1000 железобетонни кораба са построени в началото на 20 век. Средният такъв кораб е с водоизместимост 6000 тона. Всички те са основно шлепове, фериботи, баржи, влекачи.
Корабостроителница, разположена в руското село Белокаменка, е възродила 100-годишната технология по направата на бетонни кораби.
Руснаците планират да ползват бетонни баржи за целите на развитието на газови находища в района на Баренцово море и Арктика. Евтините и бързи за производство кораби ще ускорят икономическата експанзия в района.
Макар бетонните кораби да могат да плават, то преди 100 години технологията е изоставена. Една от причините е свързана с факта, че от постоянното взаимодействие с водата бетонът се износва по-бързо. Това увеличава рисковете от корабокрушение.