В САЩ откриват детектор за тъмна материя | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

В САЩ откриват детектор за тъмна материя

Нова лаборатория в излязла от употреба златна мина на 1500 м под земята край гр. Лийд в Южна Дакота ще се превърне в научен център, където специалистите ще се опитват да засекат неуловимата тъмна материя с най-чувствителния детектор в света, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Експериментът LUX (Large Underground Xenon Experiment) се разработва от 2003 г., когато е затворена мината. В нея детекторът ще е защитен от космическата радиация. За още по-голяма изолация той е потопен и във вода.

Детекторът ще започне работа още тази година. Тъмната материя съставлява около 25 процента от общата енергия и маса на Вселената, докато на обикновената материя се падат едва 4 процента. Въпреки това досега специалистите не са я засичали пряко.