Край на совалките. Русия става монополист
С изстрелването за последен път на "Атлантис" миналия петък САЩ не само сложиха край на програмата за космически совалки, но и превърнаха Русия в монополист при извеждането на хора в орбита и отвъд.
След като президентът Джордж Буш обяви през 2004 г., че се слага край на совалките, руснаците вдигнаха 8 пъти цената за извеждане на човек до станцията. Последната - и най-голяма еднократна - корекция влиза в сила по-късно това лято. Цената се увеличи с нови 57% до 43.4 млн. долара и ще продължи да се покачва до 51 млн. долара. В средата на март Русия обяви, че от 2014 г. ще увеличи с 20% цената на извеждането на човек до станцията с капсулите "Союз". Съгласно подписания на 13 март договор това вече ще струва по 63 млн. долара на човек, съобщи "Ройтерс", цитирана от в. "Дневник".
Новите тарифи ще са за периода до юни 2016 г. и покриват 12 астронавти, извеждане на 50 кг товар на полет до МКС, връщане на Земята на 17 кг товар и изхвърлянето на около 30 кг боклук.
Засега НАСА е наела 46 места в "Союз" до 2016 г. и би искала да плати за още, твърди "Уолстрийт джърнъл", макар че спрямо 2005 г. поскъпването е от 175%.
"Не сме в много удобна ситуация и когато казвам "неудобна", подбирам по-мек израз. Допуснахме колективна грешка", казва пред "Уолстрийт джърнъл" Жан-Жак Дорден, генерален директор на Европейската космическа агенция - една от петте, които съвместно управляват МКС.
"Союз" е символ на "евтин" подход към изследването на Космоса, продължава изданието. Тя се монтира на върха на ракета носител и прилича на нещо като управляемо гюле, пълно с хора.
За сметка на това САЩ експлоатираха близо 30 години совалката - най-сложната летяща машина, създавана от хората. Смята се, че за този период за програмата са похарчени над 209 млрд. долара. (в момента цялата руска космическа програма е сведена до 2 млрд. долара годишно).
Първоначалната идея е била совалките да летят поне 50 пъти в годината и всеки полет да струва малко над 10 млн. долара. Макар за историята на програмата да бяха изведени 355 астронавти от 16 държави, днес всеки полет струва стотици милиони долари, а честотата на мисиите остава много далеч под прогнозите от началото на 70-те години, пише "Дневник".
"Днес корабите за многократно използване са скъпо удоволствие и икономически не са оправдани", обяснява пред руската преса Владимир Поповкин, шеф на "Роскосмос". Няколко американски космически специалисти смятат, че руснаците едва ли ще злоупотребят с монопола си за достъп на хора до МКС, но и че със сигурност ще се възползват да направят пари от това.
Американци твърдят, че част от поскъпването в договорите с НАСА се дължи на инфлацията, но и на увеличаващите се разходи за производство на нови капсули "Союз". Нова версия би трябвало да се появи по-късно тази година.
Алексей Краснов, ръководител на управляемите полети в "Роскосмос", посочи тези дни, че би било невъзможно да се построи МКС без совалките и че за Русия е щяло да бъде по-добре, ако бяха продължили да летят поне веднъж в годината. Ако заради технически или финансови ограничения намалее броят на обитателите на орбиталната станция, това ще свие и броя на експериментите и в крайна сметка ефективността й и смисъла от поддръжката й.
НАСА е решила да прехвърли на частни компании развиването на идеята за "космическо такси" и до 2016 г. агенцията трябва да избере един от няколкото проекта, които се изпробват в момента.
През април на 5 американски компании бяха раздадени почти 270 млн. долара от бюджета на агенцията. Една от тях - калифорнийската Space Exploration Technologies - твърди, че може да направи малка совалка, която ще извежда астронавти за около 20 млн. долара на човек. Но анализ, поръчан от НАСА на корпорацията Aerospace - един от най-влиятелните външни консултанти, изчислява, че в бъдеще подобен космически транспорт би трябвало да излиза много по-скъпо - в рамките на 90-150 млн. долара на човек.
Space Exploration получи 1.6 млрд. долара от НАСА за програмата си за товарен кораб за достигане на МКС и компанията твърди, че е готова през 2012 г. да изпрати своя експериментален апарат "Дракон" за пробно скачване с орбиталната станция.
Руснаците казват, че няма да допуснат подобен тест и изобщо доближаване на кораба до станцията, докато не получат достатъчно доказателства, че разработката е достатъчно безопасна.
През 1997 г. товарен кораб се блъсна и повреди "Мир" - предшественика на МКС. Самите американци не са уточнили още процедурите за сертифициране на различните нови частни космически апарати, а всяко забавяне ще удължи монопола на руснаците. Отговарящият за МКС в НАСА Майкъл Суфредини коментира, че "може би ще ни отнеме повече време, отколкото твърдят" в частните компании. "Не очаквам да видя техен успешен пилотиран кораб до края на 2016 г."
В крайна сметка американците се изправиха пред ирония на съдбата - те спечелиха технологичното състезание със СССР за създаване на совалка, но изгубиха войната. "Би могло да се твърди, че през цялото време руснаците са следвали подходящата траектория, като летяха с капсули, монтирани на големи и не много сложни ракети", коментира пред "Ройтерс" Алекс Роулънд, специалист по история на космическите полети в университета "Дюк".