Торфът, който се намира в изобилие в северните части на Европа, може да се използва за производството на евтини натриево-юонни батерии за електромобили, твърдят специалисти от естонски университет, цитирани от Ройтерс.

Натриево-йонните батерии, които не съдържат относително скъпи елементи като литий, кобалт или никел, са сред новите технологии, проучвани от проиводителите на батерии в търсене на алтернатива на доминиращия литиево-юонен модел.

Учени от университета в Тарту, Естония казват, че са намерили начин да използват торф в натриево-юонни батерии, което намалява цената. Технологията обаче все още е в зародиш.

"Торфът е много евтин природен материал - всъщност той не струва нищо", каза Ен Луст, ръководител на института по химия в университета.

Технологичният процес включва подгряване на декомпозиран торф при високи температури в пещи за около 2-3 часа. От университета се надяват правителството да финансира малко предприятие в Естония за изпробване на технологията.

Дестилерии в Шотландия сушат малц на торфен огън за овкусяване на уискито, а в някои северноевропейски страни торфът се използва като гориво в предприятия и бита, както и за наторяване.