Гъба превръща насекоми в същински зомбита | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Тя кара мъжки мухи да се чифтосват с мъртви и заразени екземпляри

Учени от университета в Копенхаген откриха патогенна зомби гъба, която заразява женските домашни мухи и съблазнява мъжките мухи да се чифтосват с техните инфектирани трупове.

Изследването, публикувано в The ISME Journal, твърди, че гъбата Entomophthora muscae, бавно изяжда живи заразени мухи отвътре. Когато мухата е почти мъртва, гъбата принуждава жертвата си да лети до най-високата точка в близост до нея. От там зомбифицираното насекомо отприщва мощни химически сигнали, наречени сескитерпени - на които мъжките насекоми просто не могат да устоят.

"Химическите сигнали действат като феромони, които омагьосват мъжките мухи и предизвикват у тях невероятно желание да се чифтосват с безжизнени женски трупове", каза Хенрик Х. Де Фине Лихт, доцент в университета в Копенхаген и съавтор на изследването.

След като мъжките мухи се чифтосат с инфектираните трупове, те също се заразяват.

"Патогенната гъба Entomophthora muscae има наистина уникална стратегия за оцеляването си", коментират изследователите.

Учените смятат, че зомби гъбата може да има полезно приложение. Тя може да се използва за създаването на капани, отделящи феромони и примамващи мухи.

Тя кара мъжки мухи да се чифтосват с мъртви и заразени екземпляри