Откриха първата проба на Земята от рядка свръхнова | IT.dir.bg

Снимка: Jan Kramers/University of Johannesburg

Откриха първата проба на Земята от рядка свръхнова

В пробите от камъка е установено необичайно ниско ниво на силиций, хром и манган, което предполага, че не се е образувал в Слънчевата система

Извънземен камък, открит в Египет, може да бъде първата доказана проба на Земята от рядка свръхнова, съобщи електронното издание "Сайънс алърт".

Учени от университета в Йоханесбург правят това предположение след подробен анализ на камъка Хипатия, открит през 1996 г. в Египет.

В пробите от него е установено необичайно ниско ниво на силиций, хром и манган, което предполага, че не се е образувал в Слънчевата система. Изследователите също така откриват високи нива на желязо, сяра, фосфор, мед и ванадий.

Съставът и концентрацията на елементите в пробите от Хипатия се различават от тези на моделите на обекти, образували се във вътрешността на Слънчевата система. Допълнителен анализ изключва предположенията, че скалата се е образувала от червен гигант.

Изследователите също установяват, че откритият в Египет камък не отговаря на това, което би се очаквало, ако е от свръхнова тип II - има твърде много желязо спрямо силиций и калций. Така се стига до предположението, че е фрагмент от свръхнова тип Ia.

"Ако тази хипотеза е вярна, то камъкът Хипатия ще бъде първото осезаемо доказателство на Земята за експлозия на свръхнова тип Ia", казва геохимикът Ян Креймърс от университета в Йоханесбург.

Специалистите обаче не могат да бъдат категорични и затова продължават с изследванията.

| Редактор : Стоян Гогов 2 7475 Снимка: Jan Kramers/University of Johannesburg