Роженската обсерватория отбелязва 40 години | IT.dir.bg

Роженската обсерватория отбелязва 40 години 15
Снимка: astro.bas.bg

Роженската обсерватория отбелязва 40 години

Предстои сериозно разрастване на научния център

Преди 40 години официалното е открита най-голямата обсерватория на Балканския полуостров - Националната астрономическа обсерватория Рожен. Тя е най-голямата еднократна инвестиция на България в научна инфраструктура и все още държи първото място в нашия регион.

Вижте как изглежда обсерваторията Рожен >> >>> >>

Открита е официално през 1981 г., но още от края на 70-те там са се извършвали експерименти, предава БНР. Тържественото отваряне обаче е на 13 март 1981 г.

За изминалите 40 години броят на научните публикации, основаващи се изцяло или отчасти на наблюдения с телескопите на обсерваторията е над 1600, като част от научноизследователската дейност може да си съперничи с тази извършвана от скъпоструващи сателити, отбеляза в интервю за Радио Пловдив директорът на обсерваторията Никола Петров.

Обсерваторията ни извършва важна научна дейност, като преди няколко години успя да заснеме разпадането на комета, с което намери място и в сайта на НАСА. Обсерваторията е откривала и екзопланети.

С цел научните постижения на обсерваторията да продължат е поръчан и предстои да бъде доставен 31-см телескоп за наблюдения на Слънцето, както и нов роботизиран 1.5-метров телескоп, който предстои да бъде монтиран през 2022 г.

Обсерваторията ще се сдобие и с радиотелескоп, като това е бъде един от шестте в Европа.

"Звездата" на обсерваторията си остава 2-метровия телескоп, с който тя стартира още в началото на 80-те години на миналия век.

Към момента поради пандемичната обстановка в страната не се приемат посетители.

Роженската обсерватория отбелязва 40 години 15

Роженската обсерватория отбелязва 40 години

Предстои сериозно разрастване на научния център

| Редактор : Стоян Гогов 3 1562 Снимка: astro.bas.bg

Вижте как изглежда обсерваторията Рожен >> >>> >>

Към момента поради пандемичната обстановка в страната не се приемат посетители.