EPA/БГНЕС
Учени „имплантирали“ спомени в спящи мишки
За пръв път съзнателни спомени са имплантирани в съзнанието на спяща мишка.
Същата техника би могла да се използва в бъдеще, за да бъдат променяни спомените на хора, преживели травмиращи събития, пише New Scientist, цитиран от "Фокус".
По време на сън мозъкът възпроизвежда случилото се през деня. Това означава, че моделът на мозъчна активност на мишки, докато са опознавали ново място през деня, ще се повтори в ускорен вариант по време на сън. Смята се, че така мозъкът упражнява дадена дейност и това е важна част от процеса на учене.
Хората, които не спят достатъчно не учат така добре, както хората, които отпочиват добре през нощта. Учените са установили, че когато процесът на пресъздаване при мишките бъде нарушен, се нарушава и способността им да запомнят какво са научили през изминалия ден.
Карим Беншенан и колегите му от Института по физика и химия в Париж са успели да въздействат на процеса на повторение, създавайки нови спомени у спящи мишки.
Екипът е използвал вид неврони в мозъка, които са отговорни за ориентацията ни във физическото пространство и създаването на вътрешни карти. Изследователите са наблюдавали активността на тези неврони, докато мишките са проучвали ново отредено за тях пространство.
Във всяка мишка учените иденфицирали неврон, който се е активирал при точно определено място. По късно, докато мишките спели, изследователите са наблюдвали мозъчната дейност, възпроизвеждаща преживяното през деня.
С помощта на компютър те са разпознали идентифицирания неврон и при всяко негово активиране са стимулирали мозъчните области, асоциирани с награда. След събуждането си мишките са отишли на мястото, свързано с награда в съня им. Така екипът формирал напълно нов спомен - свързване на място с награда.
По време на сън мозъкът възпроизвежда случилото се през деня. Това означава, че моделът на мозъчна активност на мишки, докато са опознавали ново място през деня, ще се повтори в ускорен вариант по време на сън. Смята се, че така мозъкът упражнява дадена дейност и това е важна част от процеса на учене.
Хората, които не спят достатъчно не учат така добре, както хората, които отпочиват добре през нощта. Учените са установили, че когато процесът на пресъздаване при мишките бъде нарушен, се нарушава и способността им да запомнят какво са научили през изминалия ден.
Карим Беншенан и колегите му от Института по физика и химия в Париж са успели да въздействат на процеса на повторение, създавайки нови спомени у спящи мишки.
Екипът е използвал вид неврони в мозъка, които са отговорни за ориентацията ни във физическото пространство и създаването на вътрешни карти. Изследователите са наблюдавали активността на тези неврони, докато мишките са проучвали ново отредено за тях пространство.
Във всяка мишка учените иденфицирали неврон, който се е активирал при точно определено място. По късно, докато мишките спели, изследователите са наблюдвали мозъчната дейност, възпроизвеждаща преживяното през деня.
С помощта на компютър те са разпознали идентифицирания неврон и при всяко негово активиране са стимулирали мозъчните области, асоциирани с награда. След събуждането си мишките са отишли на мястото, свързано с награда в съня им. Така екипът формирал напълно нов спомен - свързване на място с награда.