Какво знаем за американския бомбардировач B-52 | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво знаем за американския бомбардировач B-52 31
Снимка: Wikimedia

Какво знаем за американския бомбардировач B-52

Самолетът може да остане на въоръжение цял век

| Редактор: Стоян Гогов 38 32046

Американският бомбардировач В-52 е една наистина впечатляваща машина. Тя може да прелети 14 080 километра без презареждане, а за задвижването ѝ отговарят 8 реактивни двигателя. Самолетът може да носи 30 тона бомби, включително ядрени такива, но от крилете му не рядко са били изстрелвани експериментални самолети и ракети.

Вижте как изглежда В-52 >> >> >>

Как се появява В-52

Само няколко месеца след края на Втората световна война командването на ВВС на САЩ решава да разработи тежък стратегически бомбардировач с възможност да нанася удари в Европа, излитайки от писти в Америка. Задачата била възложена на Boeing, а те представили няколко скици на бомбардировач с 4 или със 6 витлови двигателя.

В края на Втората световна война обаче в Германия бил отбелязан голям напредък в областта на реактивните агрегати. След като САЩ и СССР успяват да се сдобият с голямо количество немски учени и техните разработки двете държави заключват, че трябва да инвестират повече в направата на по-способни самолети.

Началото на студената война кара американците да повишат изискванията си към Boeing, а те отговарят като през 1949 година представят разработка на тежък междуконтинентален бомбардировач с реактивни двигатели. Той е планиран да лети на голяма надморска височина и да може да нанася ядрени удари над Русия.

Междувременно в САЩ е на въоръжение Boeing B-47 Stratojet, който макар и снабден с реактивни двигатели се оказал доста проблемен. Инженерите на американските ВВС за пръв път се сблъскали с проблеми, като статичното електричество, заледявания около резервоара и трудности при полет на ниска надморска височина.

B-47 Stratojet обаче показал, че бомбардировач с крила под ъгъл и реактивни двигатели, разположени под тях е удачно решение.

B-52 доразвил всички тези качества, като конструкторите успели да неутрализират всички проблеми, възникващи при по-ранните разработки. Първият полет на бомбардировача е през 1952 година, а въвеждането му на въоръжение започва през 1955 година.

Употреба

Прецизното планиране и конструиране превръща В-52 в перфектната машина, можеща да атакува други континенти от американска територия, носейки внушително количество бомби, включително ядрени такива.

Бойното кръщение на бомбардировача идва през 1965 година, когато формирование от 30 самолета започва да сипе бомбени килими във Виетнам. В-52 участва във всяка война, водена от Америка. Самолетът извършва бомбардировки над Ирак през 1991 г. и 1996 г. През 1999 г. той сипе бомби и над Сърбия, а по-късно е използван отново в небето над Ирак. От 2001 г. В-52 извършва бойни мисии и над Афганистан. Според изявление на американските военни В-52 е извършвал мисии и над Сирия през 2018 г.

Повече от половин век след своя първи полет бомбардировачът е ключова част от ядрената триада на САЩ. Може би най-важната му и неотменима задача е била по времето на Студената война, когато ескадрили от В-52 са били постоянно във въздуха в близост до границите на СССР. Те са летели, гарантирайки, че САЩ може да извърши мащабен ядрен удар срещу своя основен геополитически противник.

Пенсиониране

Въпросът за пенсионирането на В-52 е доста труден за американските военни, защото самолетът търпи непрестанни обновления и все още не е морално остарял. Освен това способностите му продължават да са на доста високо ниво. Оказва се, че ВВС на САЩ планира да пенсионира много по-модерните бомбардировачи В-1 и В-2, но да остави В-52 на въоръжение поне до средата на 50-те години на този век.

Една от причината за това, че В-52 ще успее да направи 100 години на бойна служба е фактът, че експлоатацията му е в пъти по-евтина от тази на по-модерните американски бомбардировачи, а в условията на тотално въздушно превъзходство необходимостта от стелт технологията изчезва.

САЩ планират да развият В-52 и в ролята му на ракетоносец, така че е възможно той да продължи да извършва бойни мисии и след своята 100-годишнина. Към днешна дата американските ВВС разполагат със 744 бройки от неостаряващия В-52.

Какво знаем за американския бомбардировач B-52 31

Какво знаем за американския бомбардировач B-52

Самолетът може да остане на въоръжение цял век

| Редактор : Стоян Гогов 38 32046 Снимка: Wikimedia

Американският бомбардировач В-52 е една наистина впечатляваща машина. Тя може да прелети 14 080 километра без презареждане, а за задвижването ѝ отговарят 8 реактивни двигателя. Самолетът може да носи 30 тона бомби, включително ядрени такива, но от крилете му не рядко са били изстрелвани експериментални самолети и ракети.

Вижте как изглежда В-52 >> >> >>

Как се появява В-52

Само няколко месеца след края на Втората световна война командването на ВВС на САЩ решава да разработи тежък стратегически бомбардировач с възможност да нанася удари в Европа, излитайки от писти в Америка. Задачата била възложена на Boeing, а те представили няколко скици на бомбардировач с 4 или със 6 витлови двигателя.

В края на Втората световна война обаче в Германия бил отбелязан голям напредък в областта на реактивните агрегати. След като САЩ и СССР успяват да се сдобият с голямо количество немски учени и техните разработки двете държави заключват, че трябва да инвестират повече в направата на по-способни самолети.

Началото на студената война кара американците да повишат изискванията си към Boeing, а те отговарят като през 1949 година представят разработка на тежък междуконтинентален бомбардировач с реактивни двигатели. Той е планиран да лети на голяма надморска височина и да може да нанася ядрени удари над Русия.

Междувременно в САЩ е на въоръжение Boeing B-47 Stratojet, който макар и снабден с реактивни двигатели се оказал доста проблемен. Инженерите на американските ВВС за пръв път се сблъскали с проблеми, като статичното електричество, заледявания около резервоара и трудности при полет на ниска надморска височина.

B-47 Stratojet обаче показал, че бомбардировач с крила под ъгъл и реактивни двигатели, разположени под тях е удачно решение.

B-52 доразвил всички тези качества, като конструкторите успели да неутрализират всички проблеми, възникващи при по-ранните разработки. Първият полет на бомбардировача е през 1952 година, а въвеждането му на въоръжение започва през 1955 година.

Употреба

Прецизното планиране и конструиране превръща В-52 в перфектната машина, можеща да атакува други континенти от американска територия, носейки внушително количество бомби, включително ядрени такива.

Бойното кръщение на бомбардировача идва през 1965 година, когато формирование от 30 самолета започва да сипе бомбени килими във Виетнам. В-52 участва във всяка война, водена от Америка. Самолетът извършва бомбардировки над Ирак през 1991 г. и 1996 г. През 1999 г. той сипе бомби и над Сърбия, а по-късно е използван отново в небето над Ирак. От 2001 г. В-52 извършва бойни мисии и над Афганистан. Според изявление на американските военни В-52 е извършвал мисии и над Сирия през 2018 г.

Повече от половин век след своя първи полет бомбардировачът е ключова част от ядрената триада на САЩ. Може би най-важната му и неотменима задача е била по времето на Студената война, когато ескадрили от В-52 са били постоянно във въздуха в близост до границите на СССР. Те са летели, гарантирайки, че САЩ може да извърши мащабен ядрен удар срещу своя основен геополитически противник.

Пенсиониране

Въпросът за пенсионирането на В-52 е доста труден за американските военни, защото самолетът търпи непрестанни обновления и все още не е морално остарял. Освен това способностите му продължават да са на доста високо ниво. Оказва се, че ВВС на САЩ планира да пенсионира много по-модерните бомбардировачи В-1 и В-2, но да остави В-52 на въоръжение поне до средата на 50-те години на този век.

Една от причината за това, че В-52 ще успее да направи 100 години на бойна служба е фактът, че експлоатацията му е в пъти по-евтина от тази на по-модерните американски бомбардировачи, а в условията на тотално въздушно превъзходство необходимостта от стелт технологията изчезва.

САЩ планират да развият В-52 и в ролята му на ракетоносец, така че е възможно той да продължи да извършва бойни мисии и след своята 100-годишнина. Към днешна дата американските ВВС разполагат със 744 бройки от неостаряващия В-52.