Американците разработват своята стелт технология още от 70те години на миналия век, като по ирония на съдбата базират работите си на теориите на съветския физик и математик Пьотр Уфимцев.

През 80те започва и разработката на първия в света стелт бомбардировач - В-2, който е предназначен незабелязано да навлиза във въздушното пространство над СССР и да извършва ядрени атаки над ключови цели. В-2 е така създаден, че да бъде невидим за радарите по онова време, както и да е неоткриваем за наличните зенитни ракети.

Първият полет на В-2 е извършен през 1989 година, непосредствено преди разпада на СССР, а проектът за разработката на самолета е струвал на САЩ над 44 милиарда долара.

В същото време, няколко години преди В-2 да направи първия си полет, съветски шпиони разкриват, че американците готвят нов таен бомбардировач, способен да прониква незабелязано над СССР.

Въпреки финансови затруднения в края на 80-те, съветското ръководство решава да стартира аналогичен проект, с който да догони американците.

Така се ражда Ту-202, който трябва да има понижена радарна видимост и да може прелита над пълното с радари и ПВО небе над Аляска и Северна Канада.

Благодарение на добитата от шпионите информация, съветските конструктори бързо създали формата на самолета. Той бил с делтовидно крило и имал 4 реактивни двигателя - точно както при В-2.

Разпадът на СССР обаче сложил преждевременен край на съветският стелт бомбардировач, който трябвало да може да носи 30 000 кг въоръжение.

В началото на 90-те имало готов макет, който все пак бил изпитан във въздушен тунел, но Русия просто нямала средства да продължи да разработва подобен скъп проект.

Вижте как изглеждал Ту-202 >> >> >>

Самолетът изисквал разработката на сложна електроника и мощни процесори, които да помагат с управлението му по време на полет, а в тази област изоставането на СССР и съответно на Русия било най-голямо. Така в крайна сметка Ту-202 не успял да полети.

Днес обаче Русия разработва ново поколение стратегически бомбардировач, за който се знае, че ще има стелт способности и вече е получил тестовото означение ПАК ДА.

Проектът отново е поверен на Туполев, като отчасти е използван опита от Ту-202. За разлика от съветския стелт, а и от американския В-2, то руския ПАК-ДА ще бъде способен да лети със свръхзвукови скорости.