Великобритания заменя бюрокрацията с AI?
Изкуственият интелект може да спести 45 милиарда паунда годишно на Лондон
Една седмица след като правителството на Великобритания обяви мащабен план за инвестиции в изкуствен интелект (AI), се разкриват допълнителни подробности за това как тази инициатива ще се реализира в публичния сектор, съобщава TechCrunch.
На дневен ред са AI асистенти за ускоряване на бюрокрацията. Това трябва да се постигне с нов набор от AI инструменти, наречен "Humphrey", създадени за подпомагане на държавните служители.
Инициативите ще бъдат официално представени на пресконференция, организирана от Министерството на наука, иновации и технологии (DSIT), съвместно с Министерството на труда и пенсиите и Министерството на здравеопазването и социалните грижи.
Основни насоки на плана
Според уебсайта на правителството на Великобритания проектите са в начален етап. Например, план за внедряване на AI услуги в Националната здравна служба (NHS) се намира само на етап "харта", която потвърждава концепцията. Други инициативи предлагат достъп до GitHub хранилища с текуща работа.
Целта на проектите е повишаване на ефективността. Правителството харчи около 23 милиарда паунда годишно за технологии, а идеята е тези средства да бъдат използвани по-ефективно.
"Бавните технологии спъват нашите обществени услуги и ни струват огромни ресурси — време, пари и ненужен стрес," каза Питър Кайл, министър на DSIT. "Ще използваме AI, за да преодолеем неефективните методи на споделяне на информация и взаимодействие в публичния сектор."
Плановете включват създаване на нов екип в DSIT, който ще ръководи проектите, подобно на DOGE в САЩ, но организиран и управляван от държавни служители, а не от технологични предприемачи.
Основни области на фокус
Инструментите под шапката на проекта "Humphrey" са насочени към намаляване на ежедневните задължения на служителите. Те включват следните помощници:
- Consult: Чете и обобщава хиляди отговори на обществени консултации за няколко часа.
- Parlex: Позволява на служителите да извличат информация от дискусии в парламента, свързани със законопроекти.
- Minute: Сигурна услуга за транскрипция на бележки от срещи.
- Redbox: Подготвя брифинги и документи за политики.
- Lex: Помага на служителите да намират релевантна правна информация.
Целта е премахване на остарели бюрократични процеси. Например:
- Намаляване на необходимостта от лична поява за регистрация на смърт.
- Автоматизиране на 100,000 ежедневни обаждания към данъчните власти.
- Избягване на изисквания като публикуване на обяви в местни вестници за лицензи.
Според DSIT, автоматизацията с помощта на AI може да спести 45 милиарда паунда годишно, въпреки че не е ясно дали тази сума включва разходите за разработка.
Споделянето на данни между институции като HMRC (данъчна и митническа служба) и Министерството на търговията може да ускори борбата с измами и подобри услугите.
Въпреки амбициозните планове, те повдигат редица въпроси за поверителността и защитата на данните. Споделянето на информация между институции може да доведе до нежелани рискове за гражданите.
Други се питат до каква степен правителството ще разчита на заключенията на системи като "Humphrey"? Изкуственият интелект е склонен да халюцинира данни или да има нерационални предразсъдъци.
Освен това минали опити за създаване на програми за междуведомствена координация във Великобритания често са се проваляли поради липса на финансиране, сътрудничество и авторитет.
Въпреки тези предизвикателства, инициативите показват, че правителството е решено да интегрира AI в публичния сектор, за да подобри услугите и тяхната достъпност.