Милиарди обитаеми планети в Млечния път? | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Милиарди обитаеми планети в Млечния път?

Милиарди предполагаемо обитаеми планети обикалят бледите червени звезди на Млечния път, показва ново изследване, съобщи Space.com, цитиран от "Класа".

Въпреки че тези планети са трудни за откриване и засега са известни само няколко, те вероятно са навсякъде, а някои от тях ще са добри кандидати за съществуването на извънземен живот, смятат учените.

Откритието се базира на изследване на 102 звезди от клас червено джудже, които са по-малко ярки, по-студени, по-малко масивни и живеят по-дълго от Слънцето. Смята се, че около 80% от звездите в нашата Галактика са от този клас.

Като са използвали спектрографа HARPS на 3,6-метровия телескоп в Южната европейска обсерватория, за 6 години астрономите са открили 9 планети, наречени супер-Земи, малко по-големи от Земята. Те са с маса 1-10 пъти тази на нашата планета, а 2 от общо 9 са открити в обитаемата зона на тяхната звезда, където температурите са подходящи за съществуването на течна вода.

Като са се основали на тези данни, изследователите са изчислили, че само в Млечния път съществуват десетки милиарди такива планети, а около 100 са близо до нашата Слънчева система.

“Нашите нови наблюдения с HARPS означават, че около 40% от всички червени джуджета имат имат супер-Земи, обикалящи в обитаемата зона, в която на повърхността на планетата може да съществува течна вода”, заяви водещият на екипа Ксавие Бонфис от Обсерваторията на науките за Вселената в Гренобъл.
“Предвид, че червените джуджета са толкова често срещани – има около 160 милиарда от тях в Млечния път, това води до смайващия резултат, че има десетки милиарди такива планети само в нашата Галактика.”

Двете планети, открити в обитаемата зона, са намерени в орбита около звездите Gliese 581 и Gliese 667 C. Втората планета има 4 пъти масата на Земята, но се смята за най-близката до нас планета досега. Предстои да се извършат нови проучвания, за да се анализира атмосферата на тези светове с помощта на HARPS и други уреди, като се търсят признаци, че в тях има живи организми.

Има обаче и някои проблеми с издирването на обитаеми планети около червените джуджета. Поради факта, че са по-студени от Слънцето, техните обитаеми зони са по-близко до звездата. Това създава възможност да бъдат засегнати от слънчеви изригвания, които са често явление при червените джуджета. В такъв случай радиацията или ултравиолетовото лъчение могат да навредят на развитието на живот на тях, смятат учените.