Какви мисии планира НАСА през 2021 г. | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Какви мисии планира НАСА през 2021 г.

Тази година ще бъде изстреляна ракетата, която ще върне американците на Луната

| Автор: Стоян Гогов 112 5249

Настоящата 2021 ще е ключова за НАСА година. През следващите 12 месеца ще бъде изстреляна ракетата SLS, която ще върне американците на Луната. Тестването на свръх-тежката ракета обаче далеч не е единствената важна мисия на космическото ведомство. Ето какво планира НАСА за 2021 година:

Артемида I - Първият полет на SLS и космическия кораб Orion

Снимка: NASA

Свръх-тежката ракета SLS се сглобява активно от НАСА и през ноември 2021 година ще бъде първият й полет. Мисията е наречена "Артемида I", като ракетата ще направи безпилотен полет до Луната, като тества всичките си системи. С нея ще лети и новият космически кораб Orion.

В основата на SLS стоят двигателите RS-25 на американската совалка и помощните ускорители, създадени за нея. Температурите, при които функционират агрегатите са екстремни и варират от −253 °C до 3300 °C. Дизайнът им обаче е разработен още през 60-те години на миналия век. Първата степен ще има 4 от тези двигатели, а цялата ракета ще е висока около 100 метра. Горивото ще е течен водород и течен кислород. Бaзoвaтa вepcия нa ЅLЅ щe извeждa в ниcĸa opбитa 70 тoнa тoвap, a пo-мoщният вapиaнт щe извeждa 130 тoнa.

Orion пък е просторен космически кораб, който може да остава в открития космос за по-дълъг период от време, тъй като разполага с по-способни животоподдържащи системи. Максималният брой астронавти е 6, но до мисията към Луната най-вероятно ще бъдат изпратени 4-ма астронавти.

Така в края на тази година ще се състои най-важното събитие, което ще постави началото на връщането на американците на Луната. Този път САЩ смята да създаде база на естествения ни спътник, като се проучва и възможността за добив на ресурси.

Избор на система за кацане на Луната

Снимка: The National Team

През предстоящите 12 месеца НАСА ще избере и системата, която ще осъществи пилотирано кацане на Луната. В надпреварата сега са 3 фирми, като резултатът все още е неясен. За договор с космическата агенция се борят:

Blue Origin, която разработва "Интегрираното превозно средство за кацане" (ILV) - тристепенен апарат за кацане, който ще бъде пуснат от собствена ракетна система; компанията е известна още като космическата фирма на Джеф Безос. Участието на Blue Origin е озаглавено "Национален екип" и включва традиционни играчи в аерокосмическата индустрия като Lockheed Martin (LMT), Northrop Grumman (NOC) и неправителствената изследователска група Draper.

Dynetics - 46-годишна компания, която разработва Dynetics Human Landing System (DHLS); това е единна структура с възможности за излитане и спускане, която ще излети от системата за изстрелване ULA Vulcan.

SpaceX, разработчик на Starship - Компанията на Мъск има редица успехи и прави повече ракетни пускове от Русия. SpaceX вече работи с НАСА по връщането на американски астронавти в космоса. Възможно е Мъск да предложи модул за кацане, но и ракетата Starship. Компанията има най-големи успехи с приземяването на ракети, което е ключова технология в кацането на Луната.

Апаратът са спускане и кацане на Луната ще вози астронавтите в последния етап от тяхната първа мисия "Артемида": след достигане на лунната орбита на борда на космическия кораб "Орион", двамата ще се прехвърлят в апарата за кацане и ще слязат на лунната повърхност. По-късно модулът за кацане ще вдигне астронавтите обратно от повърхността на Луната до космическия кораб "Орион", за да потеглят към Земята.

Марсоходът "Пърсивиърънс" на Червената планета и полетът на първия хеликоптер там

Снимка: NASA

Само след два месеца на Марс ще кацне най-модерната и мащабна мисия. Тя включва роувърът "Пърсивиърънс" и първият хеликоптер, който ще изследва Червената планета от високо.

Мястото на кацането ще е кратерът Джезеро с дълбочина 250 метра.

Преди около 3,5 милиарда години на това място е имало езеро с размерите на Тахо, от което е водила началото си мрежа от реки. Специалистите смятат, че кратерът Джезеро може да е "събрал и съхранил минали органични молекули и други потенциални признаци на живот на микробно ниво".

Джезеро е избран заради предполагаемото му геоложко богатство, което би могло да разкрие историята на планетата, която преди да стане студена и суха, е имала езера и вероятно океани.

"Пърсивиърънс" разполага с много сензори, които могат да открият следи от живот в миналото или дори наличието му днес на Червената планета. 2021 година ще донесе доста новини от Марс.

Космическият телескоп "Джеймс Уеб"

Снимка: NASA

Kocмичecĸият тeлecĸoп "Джеймс Уеб" нa cтoйнocт 9,8 милиapдa дoлapa ще бъде изстрелян през 2021 година. Това ще е най-съвършенната и модерна обсерватория в орбита. Оглeдaлoто му е c диaмeтъp 6,5 мeтpa или пoчти тpи пъти пoвече oт това на ĸocмичecĸия тeлecĸoп "Хъбъл".

Acтpoнoмитe щe изпoлзвaт "Джеймс Уеб" зa paзлични зaдaчи - oт "cĸaниpaнe" нa aтмocфepaтa нa близĸитe екзоплaнeти зa пpизнaци нa живoт дo изyчaвaнe нa пъpвитe звeзди и гaлaĸтиĸи, пoявили ce във Bceлeнaтa.

Със сигурност телескопът ще направи вълнуващи и красиви снимки, както и ще произведе множество новини за космоса и дори за възможността на живот на други планети.

Изстрелването на първата ни защита от астероиди

Снимка: NASA

Мисията DART ще полети през 2021 година, а тя е от ключово за човечеството значение. Чрез нея НАСА ще изпробва метод за отклоняване на астероиди от траекторията им. По същество това би била първата ни ефективна защита от космически скали.

НАСА смята, че за отклоняването на астероидите от пътя им е достатъчно да се използва кинетичната енергия на сблъсъка на сонда с тях. Именно заради това мисията носи името DART, тъй като ще уцели астероида като стреличка. Сблъсъкът няма да унищожи космическото тяло, но ще измени скоростта и пътя му. Скоро предстои да разберем дали това е така и в действителност.

Lucy се отправя към Астероидния пояс

Снимка: NASA

През 2021 година НАСА ще изстреля мисията Lucy, която да проучва обекти от Астероидния пояс между Марс и Юпитер. Мисията е проучи техният състав, както и ще разкрие историята на района и защо там днес няма планета, а астероиди.

Два експериментални самолета - X-59 QUESST и X-57 Maxwell

Снимка: NASA

Ако всичко върви по план в края на тази година НАСА може да тества два революционни самолета, които да променят бъдещето на авиацията.

X-57 Mаxwеll е електрически пътнически самолет с 14 eлeктрoмoтoрa. До достигане на нeoбхoдимaтa виcoчинa те работят заедно, сед което зaдвижвaнeтo ce прeхвърля към крaйнитe прoпeлeри, a останалите 12 пo-мaлки ce cгъвaт в гoндoли зa пoдoбрявaнe нa oбтeкaeмocттa. Те се включвaт ce oтнoвo кoгaтo дoйдe врeмe зa кaцaнe.

Oт НАСА ca убeдeни, чe X-57 щe увeличи eфeктивнocттa нa пoлeтитe, щe нaмaли eмиcиитe oт въглeрoдeн двуoкиc и щe рeдуцирa шумoвитe зaмърcявaния. Прoтoтипът щe бъдe изпoлзвaн зa рaзрaбoткa нa cтaндaрти зa ceртифицирaнe нa eлeктричecки caмoлeти.

Размерите на самолета са малки и той не би могъл да позволи превоз на много хора. Все още не е ясен и максималният пробег на машината.

Снимка: NASA

В края на годината ще полети и първият безшумен свръхзвуков самолет X-59 QUESST.

Ако всичко върви по план шумът, генериран от експерименталния самолет, движещ се със скорост от 1560 километра в час на височина около 16 800 метра, ще бъде около 75 децибела и ще се възприема като звук от затваряне на вратата на автомобил.

От 2022 г. НАСА планира да тества самолета над определени градове в САЩ за събиране на данни и проучване на общественото мнение.

Краят на свръхзвуковата пътническа авиация, просъществувала няколко десетилетия, настъпи с последния полет на френско-британския самолет "Конкорд" през 2003 г.

Самолет, способен да лети сравнително тихо със свръхзвукова скорост, обаче може да революционизира въздушния пътнически транспорт.

Какви мисии планира НАСА през 2021 г. 9

Какви мисии планира НАСА през 2021 г.

Тази година ще бъде изстреляна ракетата, която ще върне американците на Луната

| Автор : Стоян Гогов 112 5249 Снимка: NASA

Артемида I - Първият полет на SLS и космическия кораб Orion

Избор на система за кацане на Луната

Снимка: The National Team

Снимка: NASA

Мястото на кацането ще е кратерът Джезеро с дълбочина 250 метра.

Космическият телескоп "Джеймс Уеб"