От края на 50-те в Съветския съюз се заражда идеята за създаването на огромен мега хеликоптер, който да пренася минимум 25 тона полезни товари и да има възможности, сходни с тези на разработвания по същото време самолет Ан-22.

Решено било да се създаде прототип, захранван не от един, а от 4 газово-турбинни двигателя. Всеки от тях задвижвал гигантските перки на хеликоптера, които били с дължина от 35 метра.

Вижте как изглежда най-големият вертолет, създаван някога >> >>

Първият полет бил направен през 1967 година, а на 6 август 1969 г. бил поставен световен рекорд. Ми В-12 успял да вдигне полезен товар от 44 205 килограма на 2 255 метра надморска височина - рекорд, който не е надминат и до днес.

Екипажът на Ми В-12 се състоял от 6 души, а хеликоптерът можел да превозва до 200 пътници. Дължината му била от 37 метра, а размахът на крилете му, върху които били монтирани двигателите и перките - 67 метра.

Максималната скорост била 260 км/ч, максималната височина на полета - 3500 метра, а с външни резервоари можело да се изминат 1000 километра.

Междувременно обаче армията на СССР се сдобила с мобилни балистични установки и така отпаднала нуждата от Ми В-12 - да доставя балистични ракети до силозите на ракетните войски на страната.

Ми В-12 да се оказал много добър хеликоптер, надминаващ очакванията на своите създатели, а по време на полетите му да нямало никакви инциденти, но целта за която бил създаден вече не била на лице, а цивилната употреба на вертолетът изглеждала безсмислена за управляващите на СССР.

Днес Ми В-12 може да се види в Централния музей на руските ВВС, намиращ се в Монино, на 23 км от Москва.