Нови кадри на най-модерния китайски стелт
Изгледите нарастват Пекин да победи САЩ в създаването на първия изтребител от 6-о поколение
Появиха се нови кадри на най-големия от двата нови китайски безопашни стелт изтребителя, известен като J-36. Видео показва уникалния три-двигателен самолет при финален заход за кацане на летището на производителя му в провинция Съчуан.
J-36 извърши първия си заснет полет на 26 декември миналата година, а преди месец бе документирана и втората му поява в небето над Китай.
Новото видео е впечатляващо, тъй като виждаме самолета от необичайно близко разстояние - докато прелита ниско над магистрала непосредствено извън периметъра на летището.
J-36 pic.twitter.com/PJ1Thqt4tZ
— Sweet Clay (@Clay_PLAPAP) April 7, 2025
При приближаването на самолета до пистата се виждат ясно и трите му двигателя - уникална за съвременен боен самолет конфигурация. Прави впечатление и широкият нос, който дава пространство за мощен радар.
A few interesting new images showing the J-36 via a video on bilibili:https://t.co/GjNttiiNzq
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) March 29, 2025
Additional insights via BillRamengod/SDF:
„The first half of video is a super low-altitute J-36 incoming clip.“ pic.twitter.com/OFaagRBQ2D
Видеото вече е геолокализирано и потвърждава, че показва летището на авиозавода на Chengdu Aircraft Corporation (CAC) в едноименния град Чънду в провинция Съчуан, където самолетът беше забелязан за първи път през декември.
По данни на Пентагона Китай разработва изтребител от шесто поколение от години, като сателитни снимки заснеха прототип без опашка през 2021 година.
Новото поколение тактически бойни самолети без опашка се проектира за значително намаляване на радарния подпис или с други думи - за много по-добри стелт характеристики.
Some interesting stills from the landing video showing the J-36 from the side ...
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) March 26, 2025
(Images via @Captain小潇 from Weibo) pic.twitter.com/NozEaoFzZU
Подобен дизайн предоставя аеродинамични предимства, особено при дълги полети, благодарение на намаляване на аеродинамичното съпротивление. Въпреки това, липсата на опашка може да се отрази неблагоприятно на маневреността, дори и с използването на най-усъвършенстваните компютърни системи за управление на полета.
Изглежда, че новият китайски самолет е поне толкова голям, колкото J-20, който е около 21 метра дълъг. Системата за кацане с двойни колела предполага, че самолетът е значително тежък.
Via GyrfalconFC31/SDF:
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) March 27, 2025
"New video from bilibili shows J-36's splinter camo."https://t.co/0eLs6DTlYL pic.twitter.com/KHQeWPLtLm
Големият му размер подсказва, че е проектиран за дълга издръжливост, с възможност за носене на голямо количество гориво, оръжия и сензори.
Междувременно Китай напредва и с втория си самолет от шесто поколение - по-малкия J-50.