Facebook ще се бори с фалшиви новини и в България | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Facebook ще се бори с фалшиви новини и в България
Снимка: Pixabay

Facebook ще се бори с фалшиви новини и в България

Нови мерки за обозначаване на съмнително съдържание ще бъдат приложени до края на годината

| Редактор: Стоян Гогов 6 465

През последната година най-голямата социална платформа Facebook премина през сериозни скандали за разпространяване на фалшиви новини.

В отговор редица европейски държави започнаха различни действия срещу социалните мрежи. Най-сериозните мерки взе Германия, приемайки нов закон, който заплашва платформите с глоби до 50 млн. евро, ако не премахнат реч на омразата или друг "очевидно незаконен" материал в рамките на 24 часа. Франция от своя страна също планира до края на годината закон срещу фалшивите новини, съобщава dnevnik.bg.

Всичко това принуди Facebook да започне да предприема редица мерки за ограничаване на невярната информация в новинарския поток на потребителите. Това обаче се оказва бавен процес, като към момента по-сериозни действия са взети едва в няколко държави, сред които САЩ, Германия, Холандия, Франция, Италия и Ирландия.

На семинар в София на тема "Фалшивите новини и медийната грамотност в днешната дигитална реалност" директорът "Партньорства с медии" на Facebook за Европа, Близкия изток и Африка Ник Рен представи мерките на компанията за ограничаване на фалшивите новини.

Той коментира, че мрежата планира до края на годината да въведе подобни стъпки и в Източна Европа, включително България.

Сред тях са щателна проверка на съдържанието в социалната мрежа с цел ограничаване и премахване на фалшивите новини, както и информиране на потребителите за съмнително съдържание.

От началото на годината целта на Facebook е основно да показва на потребителите съдържание, споделено от техните приятели.

Важна част от идентичността на платформата обаче остават и новините в потока от публикации, като според компанията приоритетно е качественото новинарско съдържание, създадено от достоверни медии.

За да бъде класифицирано като качествено, то първо трябва да бъде оценено, като за целта компанията се доверява на потребителите.

"Не може ние като компания да оценяваме коя медия е добра и коя не, затова се допитваме до широк кръг от хора с разностранни интереси, които оценяват индивидуални публикации и медии на база колко информативни и полезни са те", обясни Ник Рен.

Социалната платформа разполага и с механичен алгоритъм, който проверява дали в потока на новини има такива с нецензурно или умишлено подвеждащо съдържание, целящо повече кликове. Някои съмнителни новини или публикации минават и през втора проверка, извършвана от служители на Facebook. От миналата година компанията работи и с трети страни, които проверяват новините.

Глобално Facebook си партнира с независимата организация Poynter International Fact-Checking Network, която е съставила критерии за оценяване и класифициране на новините. В различните държави медии и журналисти с опит в проверката на новини могат да станат част от екипа, ако преминат изискванията на организацията. По подобен модел се очаква да заработят и мерките в Източна и Централна Европа до края на годината.

Инициативата на Facebook е свързана не толкова с премахването, а с отбелязване на фалшивите новини, което вече се случва в САЩ и някои големи страни от Европа.

Първоначално от платформата са обозначавали новините, които трети страни са определяли за фалшиви или идващи от недостоверни източници, но според Ник Рен това е стимулирало потребителите от любопитство да ги отварят.

"Затова променихме модела и под подобно съдържание даваме алтернативни статии от проверени източници, които опровергават фалшивата новина", допълва той.

В случай, че потребителите все пак искат да споделят, харесат или коментират тази новина, преди да са го направили, те виждат прозорец, в който система автоматично ги пита дали искат да продължат напред.

Сред нововъведенията във Facebook на някои пазари е и обозначаването на извънредни новини и моментът, в който те са били такива, защото според Рен често се случва потребителите да се заблудят за актуалността на дадено съдържание просто защото на снимката към него пише, че е извънредно.

Сред група потребители се тества модел, при който към всяка новина в платформата има специален бутон, през който потребителите могат да получат повече информация за медията, локацията й, автора на съдържанието и други негови публикации.

"За да представим тази допълнителна информация, работим с външни източници, най-често Wikipedia, но се налага да обогатим базата ни. Идеята е, ако след кликане на бутона хората не виждат никакви данни за източника, те да гледат критично на новината. Искаме да разширим този модел за обозначаване на новините", каза Ник Рен.

По думите му тези и други мерки предстои до края на годината да бъдат внедрени и на пазарите от Централна и Източна Европа, включително и в България.

Facebook ще се бори с фалшиви новини и в България

Facebook ще се бори с фалшиви новини и в България

Нови мерки за обозначаване на съмнително съдържание ще бъдат приложени до края на годината

| Редактор : Стоян Гогов 6 465 Снимка: Pixabay

През последната година най-голямата социална платформа Facebook премина през сериозни скандали за разпространяване на фалшиви новини.

В отговор редица европейски държави започнаха различни действия срещу социалните мрежи. Най-сериозните мерки взе Германия, приемайки нов закон, който заплашва платформите с глоби до 50 млн. евро, ако не премахнат реч на омразата или друг "очевидно незаконен" материал в рамките на 24 часа. Франция от своя страна също планира до края на годината закон срещу фалшивите новини, съобщава dnevnik.bg.

Всичко това принуди Facebook да започне да предприема редица мерки за ограничаване на невярната информация в новинарския поток на потребителите. Това обаче се оказва бавен процес, като към момента по-сериозни действия са взети едва в няколко държави, сред които САЩ, Германия, Холандия, Франция, Италия и Ирландия.

На семинар в София на тема "Фалшивите новини и медийната грамотност в днешната дигитална реалност" директорът "Партньорства с медии" на Facebook за Европа, Близкия изток и Африка Ник Рен представи мерките на компанията за ограничаване на фалшивите новини.

Той коментира, че мрежата планира до края на годината да въведе подобни стъпки и в Източна Европа, включително България.

Сред тях са щателна проверка на съдържанието в социалната мрежа с цел ограничаване и премахване на фалшивите новини, както и информиране на потребителите за съмнително съдържание.

От началото на годината целта на Facebook е основно да показва на потребителите съдържание, споделено от техните приятели.

Важна част от идентичността на платформата обаче остават и новините в потока от публикации, като според компанията приоритетно е качественото новинарско съдържание, създадено от достоверни медии.

За да бъде класифицирано като качествено, то първо трябва да бъде оценено, като за целта компанията се доверява на потребителите.

"Не може ние като компания да оценяваме коя медия е добра и коя не, затова се допитваме до широк кръг от хора с разностранни интереси, които оценяват индивидуални публикации и медии на база колко информативни и полезни са те", обясни Ник Рен.

Социалната платформа разполага и с механичен алгоритъм, който проверява дали в потока на новини има такива с нецензурно или умишлено подвеждащо съдържание, целящо повече кликове. Някои съмнителни новини или публикации минават и през втора проверка, извършвана от служители на Facebook. От миналата година компанията работи и с трети страни, които проверяват новините.

Глобално Facebook си партнира с независимата организация Poynter International Fact-Checking Network, която е съставила критерии за оценяване и класифициране на новините. В различните държави медии и журналисти с опит в проверката на новини могат да станат част от екипа, ако преминат изискванията на организацията. По подобен модел се очаква да заработят и мерките в Източна и Централна Европа до края на годината.

Инициативата на Facebook е свързана не толкова с премахването, а с отбелязване на фалшивите новини, което вече се случва в САЩ и някои големи страни от Европа.

Първоначално от платформата са обозначавали новините, които трети страни са определяли за фалшиви или идващи от недостоверни източници, но според Ник Рен това е стимулирало потребителите от любопитство да ги отварят.

"Затова променихме модела и под подобно съдържание даваме алтернативни статии от проверени източници, които опровергават фалшивата новина", допълва той.

В случай, че потребителите все пак искат да споделят, харесат или коментират тази новина, преди да са го направили, те виждат прозорец, в който система автоматично ги пита дали искат да продължат напред.

Сред нововъведенията във Facebook на някои пазари е и обозначаването на извънредни новини и моментът, в който те са били такива, защото според Рен често се случва потребителите да се заблудят за актуалността на дадено съдържание просто защото на снимката към него пише, че е извънредно.

Сред група потребители се тества модел, при който към всяка новина в платформата има специален бутон, през който потребителите могат да получат повече информация за медията, локацията й, автора на съдържанието и други негови публикации.

"За да представим тази допълнителна информация, работим с външни източници, най-често Wikipedia, но се налага да обогатим базата ни. Идеята е, ако след кликане на бутона хората не виждат никакви данни за източника, те да гледат критично на новината. Искаме да разширим този модел за обозначаване на новините", каза Ник Рен.

По думите му тези и други мерки предстои до края на годината да бъдат внедрени и на пазарите от Централна и Източна Европа, включително и в България.