Какво свързва черните дупки със смартфоните | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Без откритията на Айнщайн нямаше да имаме работещ GPS

Нобеловата награда за физика тази година бе присъдена на трима учени от Великобритания, Германия и САЩ за изследванията им върху черните дупки. Експерт обясни в интервю за ДПА, че тези сложни изследвания са свързани със системата за глобално позициониране (GPS), използвана и от смартфоните ни.

Ариел Гобар, преподавател по експериментална астрофизика на частиците в университета на Стокхолм, който е бил съветник на Нобеловия комитет тази година, разказа защо постиженията на тримата отличени физици са важни за човечеството.

"Черните дупки са едно от онези неща, за които, когато чуете за пръв път, смятате, че се случват на 25 000 светлинни години разстояние", обяснява Гобар.

"Но ако погледнете в по-широка перспектива, теорията, предсказала съществуването на черните дупки, е същата, без която не можем да се справим, когато ползваме навигация от GPS. Използваме теорията на относителността всеки ден", казва той.

"Когато наближите черна дупка, времето се забавя много. Но времето не се движи с еднаква скорост на повърхността на Земята и на спътниците, които използваме. За да може нашите смартфони да разберат данните от GPS, трябва да използваме едновременно и специалната теория на относителността на Айнщайн, която ни обяснява какво се случва, когато нещата се случват бързо, и общата теория на относителността на Айнщайн, която ни обяснява как часовниците тиктакат различно в зависимост от силата на гравитацията, която изпитват. Затова черните дупки са много полезни да разберем тези теории", разказва Гобар.

Без откритията на Айнщайн нямаше да имаме работещ GPS