Как един потребител срина половината интернет в света | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Как един потребител срина половината интернет в света
Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Как един потребител срина половината интернет в света

Връзките към десетки големи сайтове бяха прекъснати за часове

| Редактор: Стоян Гогов 14 10360

Глобалният срив на интернет на 8 юни е причинен само от един потребител, според медийни разследвания на инцидента от вторник, който направи недостъпни големи уебсайтове и услуги, предава technews.bg.

Клиент на CDN доставчика Fastly променил системните настройки и неволно активирал грешка, скрита в софтуерния код на услугата. Тя е допусната от програмистите на компанията през май 2021 г. с пускане на регулярната актуализация, разкри BBC.

Всичко това доведе до провал на много големи услуги, но все пак проблемът в софтуера на Fastly беше отстранен за около един час. Все още не се знае дали въпросният клиент, причинил глобалния срив, е физическо лице или компания.

Според BBC, в деня на срива клиентът е решил да промени системните настройки, което е напълно разрешено. Действията му водят до бързо излизане от строя на услугата. Вината на потребителя е само косвена, тъй като не той е виновен за грешката в софтуера на доставчика.

Ръководството на Fastly призна вината си за инцидента и се извини на всички, които по някакъв начин бяха засегнати от спирането на половината интернет в света. Компанията е можела да предвиди проблема, но в крайна сметка грешката в софтуерната актуализация е открита едва на 8 юни 2021 г., след като всичко се е счупило.

Сега Fastly проверява цялата си мрежа за други грешки. Компанията планира да публикува подробен доклад за инцидента, включително да обясни защо програмистите не са открили проблема при актуализацията на софтуера още на фазата на тестване.

Провалът на Fastly, който причини неработоспособност на огромен брой уеб сайтове и услуги, е свързан с общата йерархия на съвременния интернет. Fastly е доставчик на услуги за доставка на съдържание (CDN), който използва глобални сървърни мрежи, за да подобри достъпа до уеб сайтовете чрез кеширане на някои данни възможно най-близо до крайния потребител.

CDN мрежата на Fastly се използва от големи уеб платформи, познати по целия свят. Такива си, например, популярните стрийминг услуги Spotify, Twitch, Hulu, HBO Max, Vimeo и др. Но Fastly не е единственият доставчик на CDN в света. Много компании предоставят подобни услуги, най-големите от които са Akamai, Cloudflare и CloudFront.

Сред жертвите на инцидента от вторник освен малките уеб сайтове са услуги на Amazon, Amazon Web Services, GitHub, форума Stack Overflow, новинарски портали като CNN, The Guardian, Bloomberg, The New York Times, BBC и Financial Times. Системите за разплащане също бяха засегнати, вкл. Fast PayPal.

Според разследването на BBC, мащабът на срива в интернет от 8 юни се измерва с около 85% от трафика, преминаващ през сървърите на Fastly.

Как един потребител срина половината интернет в света

Как един потребител срина половината интернет в света

Връзките към десетки големи сайтове бяха прекъснати за часове

| Редактор : Стоян Гогов 14 10360 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Глобалният срив на интернет на 8 юни е причинен само от един потребител, според медийни разследвания на инцидента от вторник, който направи недостъпни големи уебсайтове и услуги, предава technews.bg.

Клиент на CDN доставчика Fastly променил системните настройки и неволно активирал грешка, скрита в софтуерния код на услугата. Тя е допусната от програмистите на компанията през май 2021 г. с пускане на регулярната актуализация, разкри BBC.

Всичко това доведе до провал на много големи услуги, но все пак проблемът в софтуера на Fastly беше отстранен за около един час. Все още не се знае дали въпросният клиент, причинил глобалния срив, е физическо лице или компания.

Според BBC, в деня на срива клиентът е решил да промени системните настройки, което е напълно разрешено. Действията му водят до бързо излизане от строя на услугата. Вината на потребителя е само косвена, тъй като не той е виновен за грешката в софтуера на доставчика.

Ръководството на Fastly призна вината си за инцидента и се извини на всички, които по някакъв начин бяха засегнати от спирането на половината интернет в света. Компанията е можела да предвиди проблема, но в крайна сметка грешката в софтуерната актуализация е открита едва на 8 юни 2021 г., след като всичко се е счупило.

Сега Fastly проверява цялата си мрежа за други грешки. Компанията планира да публикува подробен доклад за инцидента, включително да обясни защо програмистите не са открили проблема при актуализацията на софтуера още на фазата на тестване.

Провалът на Fastly, който причини неработоспособност на огромен брой уеб сайтове и услуги, е свързан с общата йерархия на съвременния интернет. Fastly е доставчик на услуги за доставка на съдържание (CDN), който използва глобални сървърни мрежи, за да подобри достъпа до уеб сайтовете чрез кеширане на някои данни възможно най-близо до крайния потребител.

CDN мрежата на Fastly се използва от големи уеб платформи, познати по целия свят. Такива си, например, популярните стрийминг услуги Spotify, Twitch, Hulu, HBO Max, Vimeo и др. Но Fastly не е единственият доставчик на CDN в света. Много компании предоставят подобни услуги, най-големите от които са Akamai, Cloudflare и CloudFront.

Сред жертвите на инцидента от вторник освен малките уеб сайтове са услуги на Amazon, Amazon Web Services, GitHub, форума Stack Overflow, новинарски портали като CNN, The Guardian, Bloomberg, The New York Times, BBC и Financial Times. Системите за разплащане също бяха засегнати, вкл. Fast PayPal.

Според разследването на BBC, мащабът на срива в интернет от 8 юни се измерва с около 85% от трафика, преминаващ през сървърите на Fastly.