НАСА вече е открила повече от 5000 екзопланети | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

НАСА вече е открила повече от 5000 екзопланети

Предстои да бъдат разкрити още милиарди такива, твърдят учените

| Редактор: Кристиан Антонов 13 1603

Търсенето на екзопланети извън Слънчевата система, достигна важен етап. По данни на НАСА, вече са открити над 5000 такива обекта, а само в нашата галактика може да има милиарди от тях.

Тази седмица след анализ на данните от космическия телескоп "Кеплер", бяха открити още 65 екзопланети, с което общият брой на откритите екзопланети достигна 5 005. Те включват няколко малки обекта, както и "суперземи" и "мининептуни" (газови джуджета) и няколко свята с размерите на Юпитер.

Повечето открити планети могат да бъдат разделени приблизително на три групи - газови гиганти като Юпитер и Сатурн, ледени гиганти като Нептун и Уран и скалисти "суперземи", каквито не съществуват в Слънчевата система. По-малките планети като Земята и Марс се срещат изключително рядко.

Първите екзопланети са открити още през 1992 г., а с появата на космическия телескоп "Кеплер" през 2009 г. търсенето им се ускори значително, като на него се дължат повече от 2/3 от потвърдените открития на екзопланети. Космическият телескоп TESS, проектиран специално за търсене на обекти извън Слънчевата система, започна работа през 2018 г., а други проекти, включително новият James Webb и обсерватории, които все още се подготвят, се очаква да помогнат не само за откриването на екзопланети, но и за оценка на тяхната атмосфера и търсене на следи от живот в бъдеще.

В космически мащаб повечето от откритите планети са изключително близо - 4900 от 5000-те известни обекта се намират на разстояние не повече от няколко хиляди светлинни години. Учените смятат, че само в Млечния път предстои да бъдат открити още 100-200 милиарда подобни обекти.

НАСА вече е открила повече от 5000 екзопланети