На всички вече ни е ясно, че фийдовете ни, захранвани от изкуствен интелект, често показват неща, които не просто не ни интересуват, а могат да бъдат откровено вредни. В последните години YouTube реагира на натиска като казва, че дава повече контрол на потребителите и информация за това защо получават някои препоръки. Въпреки това за външни хора е трудно да разберат как работи алгоритъмът.

От септември миналата година приставката RegretsReporter, достъпна за Chrome и Firefox, позволява на потребителите да докладват съдържание, което получават в YouTube. Чрез приставката Mozilla Foundation събира информация за това какво виждат хората и кога алгоритмът прави грешни решения, която е публикувана в подробен доклад (pdf).

Изследването е базирано на общо 3362 случая, в които потребители са отчели, че съдържание е regrettable или такова, което съжаляват, че са видели. Дефиницията за това съдържание нарочно е леко неясна, но според фондацията 12.2% от докладваните видеа са нарушавали правилата на YouTube, а около 9% или общо 200 видеа, са били изтрити от платформата след като са събрали над 160 млн. гледания. Според Mozilla тези видеа са били и доста популярни, като са събирали 70% повече гледания спрямо другите видеа, гледани от участниците, в първия ден след качването си.

Интересен детайл е, че в 43.3% от случаите, в които е предложено видео, за което потребителят е съжалявал, то не е било свързано с предходното видео. Нещо повече, в страни където английският не е основният език случаите на regrettable видеа са с 60% по-високи. Важна бележка тук е, че извадката е сравнително малка, което вероятно води до изкривяване в данните, но пък тенденцията е достатъчно красноречива, че да говори за проблем в YouTube извън англоговорящия свят.