За пръв път засякоха гравитационни вълни | IT.dir.bg

За пръв път засякоха гравитационни вълни

За първи път гравитационни вълни са регистрирани с прибори, съобщиха днес във Вашингтон американски изследователи, цитирани от Би Би Си.

Засечените колебания в пространството са предизвикани от сблъсък на две черни дупки на повече от милиард светлинни години от Земята. Първият положителен резултат е бил регистриран на 14 септември м.г.

Дошло след 4 десетилетия търсене, сензационното откритие води към нова ера в астрономията, коментират учени.

Освен всичко, това е и първото експериментално потвърждение за съществуването на черни дупки.

ВИДЕО >> >> >>

Учените са изключително развълнувани, защото освен в електромагнитния спектър, Космоса ще може да се наблюдава и в гравитационния, позволявайки откриването и засичането на "невидими" до сега явления.

Гравитационните вълни са предвидени преди 100 години от Алберт Айнщайн (1879 – 1955); те са ключов извод от неговата Обща теория на относителността.

Става дума за концентрично разпръсващи се „гънки“, които свиват и разтягат самата тъкан на пространство-времето. Предизвиквани са от ускорителни движения на огромни маси, но обикновено са недоловимо слаби.

Измерваеми гравитационни вълни биха могли да се „разбягват“ от извънредно мощни катаклизми във Вселената, например експлозии и сблъсквания на звезди и на черни дупки.

Тези вълни също са неимоверно слаби, но именно в надежда за тяхното регистриране са построени три огромни и скъпи лазерни съоръжения – две в САЩ и едно в Италия.

Обявената за днес пресконференция на американския екип засили циркулиращите от седмици слухове, че вълните са „видени“ и специалистите вече работят над научния си доклад.

Двете изследователски съоръжения, които се намират на разстояние 3000 км едно от друго в щатите Луизиана и Вашингтон заедно образуват т. нар. „Лазерен интеферометър на гравитационно-вълновата обсерватория“ (LIGO - от Laser Interforce Gravitational Wave Observatory).

Във всяка Ligo инсталация лазерен лъч се разцепва на две и се насочва в два перпендикулярни един на друг 4-километрови тунела, после „снове“ между огледала. Фантастично прецизната техника долавя нищожната разлика в изминавания от двата лъча път, която се дължи на гравитационните вълни.

След дългогодишни неуспешни опити двата супердетектора бяха подложени на цялостно и скъпо модернизиране – за над 200 милиона долара. Те са в действие от септември м.г., а техен – също усъвършенстван близнак в Италия ще заработи по-късно тази година.

Откритието дава небивали досега възможности за наблюдения и разбиране на Вселената, както и на нейната история още от времето на Големия взрив и поради това е доста вероятно на учените от екипа да бъде присъдена Нобелова награда за физика.

82 191 YouTube