Най-модерният френски изтребител - Rafale | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Най-модерният френски изтребител - Rafale 37
Снимка: dassault-aviation.com

Най-модерният френски изтребител - Rafale

Французите са създали един качествен, но доста скъп самолет

| Редактор: Стоян Гогов 52 44668

Разработката на Rafale започва в средата на 70-те години, като поводът за създаването на изтребителя е необходимостта от по-малък самолет, можещ да излита от самолетоносачи. Освен това Франция се отказва от участието си в програмата Eurofighter Typhoon, което допълнително увеличава необходимостта от създаването на нов френски боен самолет.

В началото на 80-те са разработени формите и концепцията зад самолета - той ще е многоцелеви и ще може да нанася удари по наземни цели.

Първият полет на прототипа е през 1986 година, производството започва през 1991 година. Самолетът обаче навлиза във френската армия чак в края на 90-те и началото на 21-ви век.

Дизайнът на изтребителя е специално създаден, за да може да издържа на огромни натоварвания от 9g, като на теория Rafale би трябвало да се справя и с 11g - нещо, което е почти невъзможно за човешкото тяло.

Крайният резултат е, че Rafale е един от най-маневрените самолети, създавани някога. В следствие от своята конструкция обаче, изтребителят е аеродинамично нестабилен, като има специален процесор, който постоянно следи и регулира позицията на самолета във въздуха.

Вижте как изглежда Rafale >> >> >>

70% от фюзелажа на Rafale е изграден от композити, като самолетът има понижена видимост в инфрачервеният сектор. Въпреки това изтребителят не може да се нарече стелт - французите споделят, че са обмисляли самолетът им да е напълно невидим, но цената за това им се видяла твърде висока.

Задвижването се осъществява от два реактивни двигателя Snecma M88. Максималната скорост е 1912 км/ч. Ефективният боен радиус с 3 външни резервоара и 4 ракети (2 крилати ракети за удари на наземни цели и 2 ракети въздух-въздух) е 1852 километра.

Самолетът може да носи и крилатата ракета ASMP, която има обсег от 300 километра и е въоръжена с тактическа ядрена глава, с мощност от 100 до 300 килотона (от 6 до 18 пъти по-мощна от бомбата, пусната над Хирошима).

Максималната височина, на която може да лети Rafale е 15 235 метра. Разходът на гориво е около 150 литра на 100 километра. Максималното тегло на оръжието, с което може да излети самолета е 9500 кг, а максималната скорост е 1912 км/ч. За излитане и кацане са необходими едва 450 писта или широк път.

Радарът е активен AESA и може да следи и води бой по няколко цели едновременно.

Освен Франция, с Rafale е въоръжен и Египет, като Индия и Катар са направили поръчка за 36 самолета.

Индия е платила 8.8 милиарда долара за своите 36 бройки от самолета, като в цената са включени резервни части, поддръжка, въоръжение, оборудване на две авиационни бази и изграждането на център за поддръжка.

Всъщност договорът е бил много изгоден, защото освен че получава гарантирана поддръжка и резервни части за период от 10 години, Индия си договаря и офсет, според който 50% от платената сума ще бъде обратно инвестирана в страната - 4.4 милиарда долара ще се върнат в Индия.

Това означава, че реалната цена, платена от Индия за една бройка от самолета е около 122 милиона долара.

Най-модерният френски изтребител - Rafale 37

Най-модерният френски изтребител - Rafale

Французите са създали един качествен, но доста скъп самолет

| Редактор : Стоян Гогов 52 44668 Снимка: dassault-aviation.com

Разработката на Rafale започва в средата на 70-те години, като поводът за създаването на изтребителя е необходимостта от по-малък самолет, можещ да излита от самолетоносачи. Освен това Франция се отказва от участието си в програмата Eurofighter Typhoon, което допълнително увеличава необходимостта от създаването на нов френски боен самолет.

В началото на 80-те са разработени формите и концепцията зад самолета - той ще е многоцелеви и ще може да нанася удари по наземни цели.

Първият полет на прототипа е през 1986 година, производството започва през 1991 година. Самолетът обаче навлиза във френската армия чак в края на 90-те и началото на 21-ви век.

Дизайнът на изтребителя е специално създаден, за да може да издържа на огромни натоварвания от 9g, като на теория Rafale би трябвало да се справя и с 11g - нещо, което е почти невъзможно за човешкото тяло.

Крайният резултат е, че Rafale е един от най-маневрените самолети, създавани някога. В следствие от своята конструкция обаче, изтребителят е аеродинамично нестабилен, като има специален процесор, който постоянно следи и регулира позицията на самолета във въздуха.

Вижте как изглежда Rafale >> >> >>

70% от фюзелажа на Rafale е изграден от композити, като самолетът има понижена видимост в инфрачервеният сектор. Въпреки това изтребителят не може да се нарече стелт - французите споделят, че са обмисляли самолетът им да е напълно невидим, но цената за това им се видяла твърде висока.

Задвижването се осъществява от два реактивни двигателя Snecma M88. Максималната скорост е 1912 км/ч. Ефективният боен радиус с 3 външни резервоара и 4 ракети (2 крилати ракети за удари на наземни цели и 2 ракети въздух-въздух) е 1852 километра.

Самолетът може да носи и крилатата ракета ASMP, която има обсег от 300 километра и е въоръжена с тактическа ядрена глава, с мощност от 100 до 300 килотона (от 6 до 18 пъти по-мощна от бомбата, пусната над Хирошима).

Максималната височина, на която може да лети Rafale е 15 235 метра. Разходът на гориво е около 150 литра на 100 километра. Максималното тегло на оръжието, с което може да излети самолета е 9500 кг, а максималната скорост е 1912 км/ч. За излитане и кацане са необходими едва 450 писта или широк път.

Радарът е активен AESA и може да следи и води бой по няколко цели едновременно.

Освен Франция, с Rafale е въоръжен и Египет, като Индия и Катар са направили поръчка за 36 самолета.

Индия е платила 8.8 милиарда долара за своите 36 бройки от самолета, като в цената са включени резервни части, поддръжка, въоръжение, оборудване на две авиационни бази и изграждането на център за поддръжка.

Всъщност договорът е бил много изгоден, защото освен че получава гарантирана поддръжка и резервни части за период от 10 години, Индия си договаря и офсет, според който 50% от платената сума ще бъде обратно инвестирана в страната - 4.4 милиарда долара ще се върнат в Индия.

Това означава, че реалната цена, платена от Индия за една бройка от самолета е около 122 милиона долара.