През 60-те години на миналия век в Съветския съюз се ражда идеята за машина, която да комбинира в едно самолет и кораб. Това става като се създаде гигантска машина с размери на кораб, която обаче има криле и се задвижва от мощни реактивни двигатели. Дизайнът на конструкцията е такъв, че под корпуса се създава аеродинамичен екран - така машината на практика лети на няколко метра над водата.

Макар подобни машини да са разработвани в нацистка Германия и САЩ, то СССР постига най-съществен успех със своите екраноплани - големината им е внушителна, някои от тях могат да летят на по-сериозна височина, други могат да се движат и над равнинните части на сушата, а трети са въоръжени с ракети и пазят водните граници на страната.

За разлика от корабите, които не са много бързи, екранопланът може да се движи с над 400 км/ч над водната повърхност, а това го прави много добър за десантни или спасителни мисии. Някои от съветските екраноплани можели да се движат дори с 740 км/ч на 20 метра над водната повърхност.

Най-известният е екранопланът от клас Луна. Именно той е въоръжен 4 броя антикорабни ракети П-270 "Москит". Тези ракети могат да имат стандартна 300-килограмова бойна глава или ядрена такава с мощност от 120 килотона. Предназначението им е било да провеждат бързи атаки срещу самолетоносачите на САЩ.

Дължината на този екраноплан била 73 метра, размахът на крилата му - 44 м, а задвижването му се осигурявало от 8 реактивни двигатели. Бойният обсег бил 1900 км, а максималната скорост - 550 км/ч.

Вижте как изглеждаха съветските бойни екраноплани >> >> >>

След разпада на Съветския съюз тази машина почти потъва в забрава, като част от екранопланите са оставени да ръждясват на открито, без въобще да се експлоатират.

През 2015 година обаче бе взето решение Русия да възроди бойните си екраноплани, като създаде машина с боен радиус от 4800 километра, която да е въоръжена с крилати или антикорабни ракети.

Проектът получи по-висок приоритет преди няколко дена, когато руският вицепремиер Юрий Борисов заяви, че новите бойни екраноплани ще са готови до 2027 година.

Дължината на новите екраноплани, наречени "Орлан", ще е 93 метра, а размахът на крилете им 71 м.

Той ще може да се ползва в Черно или Каспийско море, но основното му предназначение ще е да лети над акваторията на Северния ледовит океан. Новият екраноплан ще има и подобрени възможности за летене над твърди повърхности - предимно заледените през зимата води на Арктическия океан.

Освен версия, въоръжена с ракети, ще има и десантно-транспортна версия, която ще може да превозва значително количество персонал и техника.