Мократа генерална репетиция на "Артемида I" приключи успешно, хвалят се от НАСА. Агенцията за пръв път зареди напълно всички горивни резервоари на ракетата SLS и тества системите преди полет.

Вижте как изглежда 100-метровата ракета SLS >> >> >>

По време на операциите за зареждане с гориво, екипът са натъкна на изтичане на водород. Проблемът се оказа в обслужващата кула на мобилната пускова установка.

Инженерите не успели да отстранят пречката, но тестът продължил.

Очаква се "Артемида I" да стартира след по-малко от два месеца. Първият полет на свръх-тежката ракета SLS ще направи безпилотен полет до Луната, като НАСА ще тества всички системи. С нея ще лети и новият космически кораб "Орион".

В основата на SLS стоят двигателите RS-25 на американската совалка и помощните ускорители, създадени за нея. Температурите, при които функционират агрегатите са екстремни и варират от −253 °C до 3300 °C. Дизайнът им обаче е разработен още през 60-те години на миналия век. Първата степен има 4 от тези двигатели, а цялата ракета е висока около 100 метра.

Горивото е течен водород и течен кислород. Бaзoвaтa вepcия нa ЅLЅ може да извeждa в ниcĸa opбитa 70 тoнa тoвap, a пo-мoщният вapиaнт - 130 тoнa.

"Орион" пък е просторен космически кораб, който може да остава в открития космос за по-дълъг период от време, тъй като разполага с по-способни животоподдържащи системи. Максималният брой астронавти е 6, но до мисията към Луната най-вероятно ще бъдат изпратени 4-ма астронавти.

НАСА се бори с постоянни забавяния и отлага датата на първия пиотиран полет по програмата "Артемида" към Луната.

Първоначално датата бе насрочена за 2024 година, а след това изместена за 2026 г. Според експертите вече е много по-вероятно хората да се завърнат на Луната чак през 2028 година. Това би било постижимо, ако всички полети на SLS до тогава минат гладко и безаварийно.